kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
گزارش مستند سایت خبری یمن

بلایی که انصارالله در 4 سال گذشته بر سر آل‌سعود آورد

آل‌سعود در نزدیک به چهار سال تجاوز به یمن علاوه‌بر هزینه نزدیک به 300 میلیاردی، 7 هزار نفر از ساکنان مناطق جنوب عربستان را از ترس حملات انصارالله جابه‌جا کرده است.
سرویس خارجی-

جنگ یمن تنها به شکست سیاسی و میدانی آل‌سعود منجر شده و هزینه‌های مالی و تلفات جانی سعودی‌ها، گویای این شکست است. پایگاه خبری «النجم الثاقب» یمن در گزارشی با عنوان « آمار و ارقامی که واقعیت جنگ یمن را فاش می‌کند»، جنگ یمن را برای ائتلاف سعودی «کاملا زیان‌بار» خوانده و نوشته، این تنها غربی‌ها و در راس آن آمریکا بودند که از ریخته شدن خون هزاران نفر از مردم بی‌گناه یمن، برای خود درآمدزایی کردند.در ابتدای این یادداشت آمده: «عربستان در تجاوز وحشیانه خود علیه یمن، با وجود داشتن آخرین و بزرگترین زرادخانه سلاح‌های خود در خاورمیانه، شکست خورد... از زمان آغاز تجاوز علیه یمن، رژیم سعودی پول زیادی برای رسیدن به اهداف صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در منطقه هزینه کرد آن هم به قیمت ریختن خون بی‌گناهان تا بدین ترتیب به پلیس منطقه تبدیل شود؛ اما آنچه که واقعیت را به همه نشان می‌دهد این است که عربستان حتی بخش اعظم اراضی‌اشغالی یمن (جیزان، نجران و عسیر) در جنوب عربستان و شمال یمن را از دست داد.»
النجم الثاقب در ادامه تاکید کرده که: «در دوره تجاوز ائتلاف به یمن به دلیل توانایی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی، عربستان، بیشتر شرکت‌های صنعتی و تجاری خود در جنوب عربستان را تعطیل کرد و بیش از 7هزار نفر را از مناطق مرزی به جاهای دیگر منتقل کرد و بر اساس آمار بیش از 500 مدرسه و واحد آموزشی نیز تعطیل شدند.
2500 نظامی سعودی کشته شده‌اند
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: در حوزه نظامی، عربستان 2500 سرباز و 60 افسر حاضر در صفوف نظامیان متجاوز خود علیه یمن را از دست داد و بیش از 650‌تانک سعودی نیز در مناطق مرزی جیزان، نجران و عسیر منهدم شدند. علاوه‌بر اینکه صدها خودروی نظامی و 18 جنگنده و یک هلی کوپتر سعودی نیز در این مدت منهدم شده‌اند.
«النجم الثاقب»، با ‌اشاره به اینکه جنگ یمن در طول چهار سال از سال 2015، منافع آمریکا و اسرائیل را تامین کرده است، آورده: «رژیم سعودی در این مدت، 250 هزار دلار برای خرید هواپیماهای آواکس کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد، یک میلیارد و 800 میلیون دلار برای دو ماهواره مصنوعی و علاوه‌بر آن روزانه 200 میلیون دلار و سالانه 72 میلیارد دلار برای مدیریت جنگ هزینه کرده است. (با این حساب عربستان در 4 سال جنگ نزدیک به 300 میلیارد دلار هزینه کرده است.)طبق این گزارش، در میان دستاوردهای اقتصادی آمریکا در جنگ با یمن، عربستان سیستم دفاع موشکی ساخت شرکت لاکهید مارتین را به قیمت 15 میلیارد دلار خریداری کرده است. انگلیس همچنین معامله‌ای را به ارزش بیش از 3میلیارد پوند برای صادرات هواپیما، سلاح و مهمات به عربستان تصویب کرده است.