برای نخستین بار در ایران
خط 6 مترو تهران به یک فناوری نوین مجهز شد
مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) گفت: برای نخستین بار در ایران از فناوری «پابند فوق ارتجاعی» (ونگارد) به منظور کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار در پروژه خط 6 مترو پایتخت استفاده شد.
به گزارش روابط عمومی و بینالملل مترو، «علی امام» افزود: فناوری ونگارد یکی از تمهیدات کاهنده ارتعاش است که میتواند در زمان بهرهبرداری و حین عبور قطار، میزان ارتعاشات را به میزان 25 «دسی بل» کاهش دهد.
وی ادامه داد: خط 6 مترو از نزدیکی بیمارستانهای قلب و شریعتی عبور میکند و انتقال ارتعاشات مترو در زمان بهرهبرداری و عبور قطار ممکن بود روی دستگاههای حساس بیمارستان اثرگذار باشد، به همین منظور برای نخستین بار در عملیات روسازی و ریلگذاری مترو در زیر این بیمارستانها از این فناوری استفاده شد تا امواج ارتعاشی کمتری را منتقل کند.
امام گفت: برای دستگاههای موجود در بیمارستانها حدمجاز ارتعاش طبق استاندارد حداکثر 65 دسی بل باید باشد که از طریق ونگارد میزان ارتعاش به 25 دسی بل رسیده است.
براساس این گزارش، وی همچنین با اشاره به شعار شهردار تهران مبنی بر تهران شهری برای همه، بیان کرد: در همین زمینه تلاش داریم مسایل و ملاحظات زیستمحیطی را در ساخت و ساز مترو رعایت کنیم تا به افزایش کیفیت زندگی در پایتخت منجر شود.
خط 6 مترو تهران به طول 31 کیلومتر 30 ایستگاه دارد که از محدوده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) در شهرری آغاز میشود.
این خط مترو پس از طی مسیر جنوب به شمال در ایستگاه میدان شهدا با خط 4، در ایستگاه امام حسین(ع) با خط 2، در ایستگاه 7 تیر با خط یک و در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط سه تقاطع خواهد داشت، سپس به سمت غرب ادامه مسیر میدهد و به محدوده شمال غربی تهران میرسد.
عملیات حفاری تونل مکانیزه بخش جنوبی خط 6 مترو پایتخت (حدفاصل دولتآباد تا حرم عبدالعظیم حسنی) به طول 6 کیلومتر فروردین سال گذشته آغاز شد.
بخش جنوبی خط 6 مترو تهران پنج ایستگاه دارد که آخرین ایستگاه آن در ضلع شرقی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) واقع شده است.
قرار بود فاز اول این خط سال 92 افتتاح شود که به سال 94 موکول شد و بعد گفتند تا آخر سال 95 افتتاح میشود اما تا امروز این وعده عملیاتی نشده است.