kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
پس از تصمیم ترامپ به خروج از سوریه

پمپئو برای آرام کردن متحدان وحشت‌زده آمریکا به منطقه می‌آید

وزیر خارجه آمریکا برای آرام کردن متحدان این کشور که به‌خاطر تصمیم «دونالد ترامپ» مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دچار هراس شده‌اند، به زودی راهی منطقه می‌شود.

 وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که «مایک پمپئو» طی هشتم تا پانزدهم ژانویه (۱۸ تا ۲۴ دی) به غرب آسیا سفر می‌کند. همزمان با این سفر، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و «جوزف دانفورد» رئیس‌ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور هم به فلسطین‌ اشغالی و ترکیه سفر می‌کنند.
هر چند وزارت خارجه آمریکا در مورد علت این سفر، توضیحی نداده است، ولی یک مقام ارشد در وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با پایگاه اینترنتی راستگرای« فری بیکن» اعلام کرد، پمپئو قرار است به مصر، اردن، قطر، امارات، عربستان سعودی، بحرین و کویت برود و به این متحدان منطقه‌ای واشنگتن اطمینان دهد که «آمریکا در حال ترک خاورمیانه نیست.»
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، دو هفته پیش اعلام کرده بود که نظامیان این کشور به زودی سوریه را ترک می‌کنند. این خبر واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و بالاخره نیز دولت ترامپ مجبور شد اعلام کند این خروج به شکلی «آرام» صورت می‌گیرد. پمپئو نیز در سفر روزهای آتی خود تلاش خواهد کرد به کشورهای منطقه ‌این اطمینان را بدهد که آمریکا قصد ندارد متحدان را تنها بگذارد و نقش رهبری منطقه را رها کند.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به فری بیکن همچنین گفت: برخلاف روایت‌های غلط در مورد تصمیم [خروج از] سوریه، ما جایی نمی‌رویم. وزیر خارجه (در سفر خود به منطقه) بر تعهد ما به آن منطقه و شرکای ما، تأکید خواهد کرد.
ایران هراسی
به گزارش فارس، پمپئو بار دیگر ایران را تهدیدی برای ثبات منطقه خواهد خواند و از کشورهای غرب آسیا خواهد خواست که برای مقابله با ایران تلاش کنند.
مقام مذکور ایران را «خطرناک‌ترین بازیگر منطقه» و «بزرگترین تهدید برای ثبات منطقه» توصیف کرده و گفت: پمپئو شرکا و متحدان منطقه‌ای ما را برای مقابله با فعالیت‌های ثبات‌‌زدای ایران تشویق خواهد کرد.
فری‌بیکن تعداد کشورهایی که قرار است پمپئو طی یک سفر، از آنها بازدید کند را غیرمعمول خوانده و نوشته است که این امر نشان می‌دهد تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه، تا چه حد در کشورهای منطقه واکنش‌ها را برانگیخته است.
 ایسنا نیز به نقل از رویترز گزارش داد، پمپئو در سفرش، حامل پیام مهمی برای قطر و عربستان است.
طبق گزارش فوق، پمپئو از قطر خواهد خواست به اختلافات میان خود پایان دهند.
خاشقجی
از جمله ماموریت‌های دیگر وزیر خارجه آمریکا به منطقه ‌این است که او می‌خواهد، مسئله قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، را به طریقی به نفع «محمد بن سلمان» حل‌وفصل کند. به گفته مقام مذکور در وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه این کشور در سفر به عربستان، از مقامات این کشور خواهد خواست، عاملان این قتل را مجازات کند. اخیرا دستگاه قضایی عربستان اعلام کرده بود 11 نفر را به زودی در ارتباط با قتل خاشقجی محاکمه و پنج نفر از آنها را اعدام خواهد کرد. البته این محاکمه نمایشی بوده و برای فراری دادن بن سلمان از پیگرد قانونی بین‌المللی صورت می‌گیرد.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا این را نیز گفت که کشورش برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، جدول زمانی ندارد، اما درعین حال برنامه‌ای هم برای ماندن نامحدود در این کشور ندارد. این پیامی قوی با این مضمون است که آمریکایی‌ها احتمالا تا زمان پایان کار داعش در سوریه می‌مانند.
جفری جایگزین «گورک»
پس از استعفای «برت مک‌ گورک» از سمت خود به‌عنوان فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، این پست را «جیمز جفری» که اکنون به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه مشغول به فعالیت است، در دست خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، مک‌گورک از سوی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در پست مذکور منصوب شده بود و «دونالد ترامپ»رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، او را در این سمت ابقا کرد. اما در تاریخ ۲۱ دسامبر (اول دی) پس از تصمیم ناگهانی ترامپ برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه، مک گورک کناره‌گیری کرد.