kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱

امضای 10 سند همکاری بین ایران و ترکیه با حضور روسای جمهور دو کشور

مقامات بلندپایه ایران و ترکیه با حضور روسای جمهوری دو کشور، 10 سند همکاری امضا کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته از سوی عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه در کاخ ریاست جمهوری این کشور در آنکارا، مورد استقبال رسمی قرار گرفت. مراسم استقبال رسمی از آقای روحانی با شلیک 21 گلوله توپ آغاز و سپس با قرار گرفتن روسای جمهوری دو کشور در جایگاه ویژه، سرود ملی ایران و ترکیه نواخته شد.
همچنین بعد از انجام مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور کشورمان در کاخ چانکایا، مذاکرات خصوصی حسن روحانی و عبدالله گل انجام شد.
در ادامه حسن روحانی و عبدالله گل پس از دیدار و گفت‌وگوی دو جانبه که در آن مهمترین مسائل مورد علاقه دو طرف در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث قرار گرفت، در مراسم امضای اسناد همکاری مشترک حضور یافتند.
موافقتنامه تولید فیلم مشترک، برنامه مبادلات فرهنگی علمی و آموزشی، برنامه اجرایی همکاری گردشگری، برنامه اجرایی میراث فرهنگی، همکاری‌های پستی، همکاری‌های موسسات استاندارد، ضمیمه توافقنامه گمرکی (سرواسن دره)، ضمیمه توافقنامه گمرکی (رازی کاپی کوی)، سند همکاری در مسایل مربوط به ثبت‌احوال اتباع دو کشور و سند مربوط به سرمایه‌گذاری دو کشور 10 سندی بود که در این مراسم به امضای مقام‌های بلند پایه ایران و ترکیه رسید.
 نشست خبری روسای جمهور ایران و ترکیه
رئیس‌جمهور کشورمان و عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری با بیان اینکه از میهمان‌نوازی گرم آقای رئیس‌جمهور ترکیه و سایر دولتمردان تشکر کرد و یادآور شد: اراده این دولت توسعه روابط با کشورهای دوست به ویژه همسایگان است و در میان کشورهای همسایه ما ترکیه جای خاص و ویژه‌ای دارد.
وی با اشاره به توسعه روابط ایران و ترکیه گفت: می‌توانیم از آنچه که در سال گذشته در بخش تجارت بین دو کشور شاهد آن بودیم، به دو برابر افزایش دهیم، محاسبات هر دو دولت نشان می‌دهد که با پیگیری توافقات گذشته و توافقاتی که پیش رو داریم می‌توانیم روابط دو کشور را به 30 میلیارد دلار برسانیم. ما در زمینه ارتباطات به ویژه ارتباطات ریلی امروز توافق نظر داشتیم که خط ریل دو کشور را از مسیر بازرگان متصل کنیم و خلیج‌فارس و دریای عمان را به دریای سیاه و مدیترانه متصل  کنیم.
وی افزود: این حجم روابط بین دو کشور و همچنین ارتباطات بین دو کشور و توسعه روابط اقتصادی نه تنها به نفع دو کشور خواهد بود بلکه به نفع تمام کشورهای این منطقه حساس خواهد بود.
در ادامه روحانی اظهار داشت: همچنین در زمینه مسائل بانکی توافق کردیم که شریان ارتباطات پولی و بانکی دو کشور که تسهیلات لازم برای این روابط فراهم باشد.
وی تصریح کرد: دو کشور ایران و ترکیه مصمم هستند تا با خشونت، افراطی‌گری و تروریست‌ مبارزه کنند و در این زمینه از همه توان و امکانات خود استفاده می‌کنند و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی خواهند کرد. همچنین در منطقه ما بی‌ثباتی‌هایی وجود دارد که این بی‌ثباتی‌ها باید مهار شود.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه شاید اولین بار است با این حجم از مسئولان بلندپایه ایرانی در پایتخت کشور دوست‌مان ترکیه حضور داریم، تصریح کرد: برای اولین بار است که شورای عالی همکاری با حضور وزرای دو طرف تشکیل می‌شود و اراده جدی از سوی رهبران دو کشور برای توسعه و گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌الملل وجود دارد.
همچنین عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری با اشاره به امضای توافقنامه‌هایی که بین دو کشور به امضا رسیده است، تصریح کرد: پتانسیل زیادی در زمینه اقتصادی در رابطه میان ایران و ترکیه وجود دارد و تلاش‌مان این است سطح روابط دو جانبه اقتصادی را تا 30 میلیارد دلار برسانیم.
وی افزود: در رابطه با توافقنامه تجاری نیز صحبت‌هایی انجام دادیم تا سطح ارتباطات دو کشور در زمینه تجاری افزایش یابد؛ گسترش رابطه بین ایران و ترکیه فقط منحصر به این دو کشور نیست. بلکه در افزایش ثبات منطقه تاثیرگذار است.
رئیس‌جمهور ترکیه ایجاد امنیت در منطقه و جلوگیری از تروریسم را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده بین دو کشور دانست و گفت: ما اعتقاد داریم افزایش گفت‌وگوی دو کشور در زمینه افزایش ارتباطات و مبارزه با تروریسم در منطقه به ثبات آن کمک می‌کند.
عبدالله گل با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم هیچ کشوری به سلاح اتمی تجهیز شود، افزود: نگاه‌مان در منطقه در این زمینه همیشه ثابت است. همچنین اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای محروم شود. چرا که استفاده صلح‌آمیز از آن حق همه ماست.
وی با بیان اینکه تا امروز مذاکرات هسته‌ای رو به بهبودی می‌رود، تاکید کرد: ترکیه در زمینه رفع موانع فعالیت هسته‌ای ایران در گذشته تلاش زیادی کرده و آن را ادامه خواهد داد.
نشست مشترک هیأت‌های عالی رتبه ایران و ترکیه
همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اسلامی در نشست مشترک هیأت‌های عالی رتبه ایران و ترکیه با ریاست رؤسای جمهور دو کشور سخن می گفت با بیان اینکه ایران و ترکیه می‌توانند به سرعت موانعی را که بر سر راه حداکثری کردن روابط دو طرف وجود دارد برطرف کنند، اظهار کرد: فعالان اقتصادی خصوصی دو کشور باید روابط نزدیکتری با یکدیگر برقرار کنند، چرا که بستر مناسبی برای فعالیت مشترک بخش خصوصی ایران و ترکیه وجود دارد.
رفع موانع تعاملات بانکی، دعوت برای مشارکت ترکیه در طرح های پتروشیمی ایران، تعامل در زمینه توسعه ارتباط ریلی میان دو کشور و گسترش همکاری‌ها با ترکیه در زمینه‌های گردشگری، علمی، فرهنگی، «آی تی» و فناوری های فضای مجازی از دیگر محورهای سخنان روحانی در این نشست بود.
عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست با بیان اینکه پذیرایی از هیات عالی رتبه ایرانی در پایتخت ترکیه پس از وقفه‌ای 18 ساله مایه غرور و خوشبختی ماست، گفت: ایران و ترکیه به لحاظ انسانی، فرهنگی و تاریخی دوستانی دیرینه و نزدیک هستند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد و متنوع برای گسترش همکاری‌های دو کشور اظهار کرد: اقتصاد ایران و ترکیه نزدیکی‌های زیادی به همدیگر دارند و می‌توانند به خوبی نیازهای یکدیگر را پوشش دهند و از همین رو گسترش روابط دو کشور به ویژه در عرصه اقتصادی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
دیدار روحانی و اردوغان
همچنین روحانی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار، ضمن بررسی مهمترین مسایل مرتبط با روابط دوجانبه، راهکارهای اجرایی شدن اسناد امضا شده در این سفر را بررسی کردند.
همزمان با این دیدار، وزرای همراه رئیس جمهوری در سفر به ترکیه هم بطور جداگانه با همتایان ترک خود درباره مسایل تخصصی و زمینه های فعالیت مشترک بویژه در خصوص اسناد امضاء شده میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.