kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
معاون وزیر خارجه:

انتقال ایرانیان زندانی به کشور از اولویت‌های وزارت خارجه است

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه تاکیدکرد: انتقال ایرانیانی که به هر دلیل در خارج از کشور در زندان هستند از اولویت‌های وزارت خارجه است.

ابراهیم رحیم‌پور در گفت‌وگو با ایرنا وضعیت نامناسب بهداشتی، دسترسی نداشتن به دارو، وکیل و مترجم را از جمله مشکلات ایرانیان زندانی در خارج از کشور عنوان کرد و گفت: ما از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود برای برطرف شدن این مشکلات استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: مشکلات در این زمینه یک طرفه نیست، اما به این معنا نیست که نهادهای مربوطه از جمله وزارت امور خارجه نسبت به وضعیت اتباع ایرانی بی‌تفاوت است.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره شمار ایرانیان در بند در خارج از کشور از جمله در ترکمنستان و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر پرونده‌سازی برای اتباع ایران در این کشور، تصریح کرد: نزدیک به 270 ایرانی به جرم‌های مختلف در ترکمنستان در زندان هستند.
رحیم‌پور یادآور شد: اما این که ادعا می‌شود پرونده‌سازی برای این زندانیان شده است ما تاکنون به چنین مدارک و مستنداتی دست نیافته‌ایم و برای ما اثبات نشده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری آیا در سفر رئیس‌جمهوری به ترکمنستان که در آینده نزدیک انجام می‌شود، در زمینه ایرانیان در بند در این کشور گفت‌وگو می‌شود، گفت: سفر به کشورهای همسایه در اولویت‌های برنامه رئیس‌جمهوری است به‌ويژه کشورهایی که در مراسم تحلیف رئیس دولت یازدهم حضور داشتند، اما هنوز در برنامه زمانبندی رئیس‌‌جمهور سفر به ترکمنستان قرار ندارد.
رحیم‌پور همچنین درباره ایرانیان زندانی در مالزی توضیح داد: مذاکرات با مقامات این کشور برای استرداد این افراد به کشور همچنان در دستور کار است اما هنوز انعقاد موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و مالزی نهایی نشده است.