kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۱۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

«مستبدی که عاشق دیکتاتورهاست» ترامپ، از نگاه نویسنده «گلوب اند میل»

پایگاه اینترنتی «گلوب ‌اند میل» در گزارشی نوشته: «عشق ترامپ به استبداد, سیاست خارجی آمریکا را به نابودی کشانده است.» «فیگارو» هم سیاست‌های اقتصادی ترامپ را به شدت به چالش کشیده است.
سرویس خارجی-

سیاست خارجی ترامپ طی دو سال گذشته انتقادات زیادی را برانگیخته است. بسیاری معتقدند ترامپ خط مشی مشخصی در سیاست خارجی خود ندارد، سیاست‌های او متناقض است دوستان آمریکا را تضعیف و دشمنان آمریکا را تقویت می‌کند. این سیاست‌ها متحدین آمریکا را نیز به شدت عصبانی کرده است. اروپا، ژاپن، کانادا، کره جنوبی و بسیاری از کشورها از این سیاست‌ها نا‌امید شده‌اند. او به همه به چشم یک «کالا» نگاه می‌کند. در داخل آمریکا نیز برخی از کارشناسان و حتی مشاوران سابق ترامپ معتقدند که با این وضعیت هیچ بعید نیست که ترامپ در سال 2019 استعفا یا برکنار
 شود.
 پایگاه اینترنتی «گلوب ‌اند میل‌‌» در همین رابطه در گزارشی تحت عنوان «عشق ترامپ به استبداد و خودکامگی سیاست خارجی آمریکا را به نابودی کشانده است» نوشته: «ریچارد هاس رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا با ‌اشاره به توئیت دونالد ترامپ به مناسبت تحلیف ژایر بولسونارو رئیس‌جمهور جدید برزیل گفته بود سیاست خارجی آمریکا هم‌اکنون با محور غیرلیبرالیسم همردیف و همنوا شده است... از میان همه شیوه‌هایی که ترامپ برای متحول ساختن آمریکا در پیش گرفته است، هیچ چیز به اندازه تلاش‌های وی برای فاصله گرفتن از متحدان سنتی خود و همزمان نزدیک شدن به برخی از ناخوشایندترین دیکتاتورهای جهان مانند بولسونارو رئیس‌جمهور افراطی و راستگرایی که کابینه خود را از افسران سابق ارتش پر کرده است، اهمیت پیدا نمی‌کند. به عبارت دیگر ستایش و تقدیر از دیکتاتورها، واقعی و ناخوشایند، در کانون سیاست خارجی دونالد ترامپ قرار دارد.»
در پایان این گزارش آمده: «در حال حاضر آمریکا رئیس‌جمهوری دارد که با رهبران دموکراتیک جهان مانند دشمن و با دیکتاتورها مانند دوست خود رفتار می‌کند.
 البته اگر دلیل این رفتار این باشد که وی مایل است خودش یکی مثل آنها باشد، فقط در حد یک حدس و گمانه‌زنی
 است.»
فیگارو: بحران اقتصادی در آمریکا قطعی است
روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» نیز به سیاست اقتصادی ترامپ تاخته و با ‌اشاره به اینکه «بحران شدید مالی بر سال میلادی جدید سایه انداخته است»، نوشته: «جنگ‌های اقتصادی دونالد ترامپ جهان را به سمت و سوی نامعلومی سوق می‌دهد.» این روزنامه در مقاله‌ای به قلم «دیوید کایلا» کارشناس اقتصادی افزود: «با وجود اقدامات ترامپ در زمینه اقتصادی آمریکا و کاهش مالیات‌ها، اما شاخص بازارهای مالی این کشور کاهش شدیدی نشان می‌دهد که این امر بیانگر قطعی بودن وقوع بحران اقتصادی است.‌» کایلا این را هم نوشته: «سیاست و برنامه‌های نامعقول و غیرمتعادل ترامپ مانند افزایش تعرفه‌های گمرکی برای کشورهای اروپایی وعقب‌نشینی از آن و جنگ اقتصادی با چین، سرنوشت جهان را به سمت و سوی نامشخصی سوق می‌دهد.»