kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

خشم دهلی‌نو از اظهارات تمسخرآمیز ترامپ علیه نخست‌وزیر هند

دهلی‌نو روز پنجشنبه اظهارات تمسخرآمیز رئیس‌جمهور آمریکا درباره نخست‌وزیر هند را محکوم و اعلام کرد دهلی ۳ میلیارد دلار کمک عمرانی در اختیار افغانستان قرار داده است.

ترامپ گفته بود هر بار با نخست‌وزیر هند دیدار می‌کنم باید به خاطر کتابخانه‌ای که در افغانستان ساخته از او تشکر کنم!
لحن تمسخرآمیز ترامپ صدای هندی‌ها را هم درآورد. ترامپ چهارشنبه گذشته گفت: «من با هند و نخست‌وزیر مودی رابطه خوبی دارم، اما او مدام به من می‌گوید که یک کتابخانه در افغانستان ساخته است.
 یک کتابخانه. او هر بار می‌گوید و من هم هر بار باید به خاطر همین یک کتابخانه از او تشکر کنم. نمی‌دانم این یک کتابخانه چه مشکلی از کشور جنگ‌زده افغانستان دوا می‌کند.»
 به گزارش یورونیوز، در واکنش به این اظهارات تمسخرآمیز دولت هند مجبور شد بیانیه‌ای را صادر و کمک‌های اقتصادی 3 میلیارد دلاری خود به افغانستان را به ترامپ یادآوری کند دولت هند در این بیانیه اعلام کرده: «هند نقش مهم و ویژه‌ای در بهبود اوضاع مردم افغانستان و بالاتر بردن سطح زندگی آنها ایفا می‌کند.» در بخش دیگری از این بیانیه، کمک‌های هند به افغانستان لیست شده است: «کمک‌های دهلی‌نو شامل ساخت یک جاده ۲۱۸ کیلومتری، یک سد برای آبیاری مزارع و آموزش بیش از سه هزار و ۵۰۰ افغان در هند است.
هند همچنین ۱/۱ میلیون تن گندم در اختیار افغانستان قرار داده و یک بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی کودکان را ساخته و نوسازی کرده است.». «رام مادهاو»، دبیرکل حزب حاکم هند نیز در واکنش به اظهارات ترامپ در توییتر خود نوشت: «هند نه فقط کتابخانه بلکه جاده، سد، مدرسه و حتی ساختمان پارلمان می‌سازد.»
ریاست جمهوری افغانستان هم در واکنش به سخنان دونالد ترامپ درباره حضور شوروی در این کشور طی بیانیه‌ای خواستار توضیحات از طریق مراجع دیپلماتیک در این زمینه شده است. دونالد ترامپ روز چهارشنبه بار دیگر به تصمیمش مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان ‌اشاره و آن ‌را اقدامی درست خطاب کرد و افزود: «حملۀ شوروی به افغانستان کار درستی بود، دلیل حضور روس‌ها در افغانستان تروریست‌ها بودند؛ تروریست‌هایی که به سمت روسیه در حرکت بودند.
 آنها کار درستی کردند که به افغانستان رفتند.»