kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
با درخواست دادستانی کل سعودی

5 مقام دون‌پایه برای نجات بن‌سلمان از پرونده خاشقجی اعدام می‌شوند

در حالی که دیگر هیچ شک و تردیدی در اینکه «جمال خاشقجی»، با دستور شخص «بن‌سلمان» تکه‌تکه شده باقی نمانده، دادستان کل سعودی خواستار اعدام پنج مقام دون‌پایه سعودی شد تا این پرونده کثیف، نخستین قربانیان خود را بشناسد. گفته می‌شود 6 نفر دیگر قرار است به اصطلاح، محاکمه شوند.
سرویس خارجی-

«جمال خاشقجی»روزنامه‌نگار نگون‌بخت سعودی 90 روز پیش در کنسولگری عربستان در اسلامبول به بدترین شکل ممکن به قتل رسید. سازمان سیا و سنای آمریکا هم به صراحت اعلام کرده‌اند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی عامل اصلی قتل خاشقجی است. اما با این وجود سعودی دست از تلاش برای نجات بن سلمان بر نداشته و سعی دارد برخی از افراد دون‌پایه را به عنوان قاتل معرفی کند. به گزارش تسنیم، در همین رابطه شبکه الجزیره از درخواست دادستانی کل سعودی برای اعدام پنج متهم از 11 متهم به دست داشتن در ترور جمال خاشقجی خبر داده است.دادستان سعودی اعلام کرده اولین جلسه محاکمه 11 متهم در قتل خاشقجی در ریاض برگزار شده است. دادستانی سعودی همچنین گفته «طی دو یادداشتی که برای ترکیه ارسال کردیم، خواستار آن شدیم تا آنکارا دلایل و شواهدی که درباره قتل خاشقجی در اختیار دارد، برایمان ارسال کند، با این حال منتظریم که ترکیه با درخواست ما موافقت کند.»(!)روزنامه فرا‌منطقه‌ای «رای الیوم» اما در این باره اعلام کرده: «آنهایی که در حال حاضر در دادگاه محاکمه می‌شوند اگر اعدام شوند به این دلیل اعدام خواهند شد که در انجام دادن مأموریت ترور خاشقجی شکست خوردند و عملکرد خوبی نداشتند و اعدام آنها به دلیل ارتکاب جنایت قتل نخواهد بود چرا که نمی‌توانستند از دستور قتل سرپیچی کنند.»
واکنش سازمان ملل
در همین حال، سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد طی بیانیه‌ای گفت: «ما همچنان خواهان انجام تحقیقات شفاف، واضح و جامع در قتل خاشقجی هستیم.» این بیانیه ساعاتی بعد از اعلام برگزاری اولین جلسه محاکمه متهمان به قتل جمال خاشقجی در عربستان منتشر
 شده است.
زنان در بازداشتگاه‌های سعودی چگونه شکنجه می‌شدند
از سوی دیگر، سازمان حقوق بشر «قسط» با صدور بیانیه‌ای، جزئیات فاش شده از شکنجه یکی از فعالان زن بازداشت‌شده در زندان‌های عربستان را تایید کرد.
سازمان قسط تاکید کرد همان‌طور که سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر اعلام کرده بودند، بازجو‌های سعودی از یکی از این زنان در حالی که برهنه بود، عکس گرفتند و در زمان بازجویی این عکس را روی میز بازجویی گذاشته بودند.
 این سازمان همچنین تایید کرد، فلک کردن و شوک الکتریکی از جمله شیوه‌های شکنجه این فعالان زن در زندان‌های سعودی بوده است.