kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
در دیدار با برهم صالح اعلام شد

وعده 5 میلیارد دلاری اردوغان برای بازسازی عراق

رئیس‌جمهور ترکیه طی کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود در آنکارا، اعلام کرد که ترکیه برای بازسازی عراق، پنج میلیارد دلار در اختیار بغداد قرار می‌دهد.

«رجب طیب اردوغان» دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با «برهم صالح» در آنکارا، اعلام کرد: ما متعهد شده‌ایم که پنج میلیارد دلار برای بازسازی عراق اختصاص بدهیم.
به گزارش ایسنا، اردوغان در جمع خبرنگاران و در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود افزود: همکاری‌ها برای حل مشکل آب میان دو طرف باید گسترش یابند. به زودی نماینده ویژه‌ای از سوی ترکیه برای بررسی موضوع آب، به عراق سفر می‌کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش، با تاکید بر گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در حوزه‌های انرژی، امنیت و اقتصاد گفت: حجم تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۸، به ۱۶ میلیارد دلار رسیده بود.رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: یکی از موضوعات مشترک، مسئله امنیت است. گروه‌هایی مثل «داعش»، «پ.ک.ک» و «فتو» هم برای ترکیه و هم برای عراق تهدید محسوب می‌شوند و ما در مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری می‌کنیم و در آینده نیز همکاری‌ها را در این زمینه گسترش خواهیم داد.وی اظهار داشت: باید طی سال ۲۰۱۹ سطح مبادلات تجاری خود با عراق را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.برهم صالح نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: ما به دنبال روابط استراتژیک با ترکیه و ایجاد یک سامانه مشترک برای امنیت‌مان هستیم.
رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: ما به قیمومیت خارجی نیاز نداریم، مردم ما می‌توانند برای پایان دادن به درگیری‌ها، به شکلی که در راستای منافع دو کشور باشد، با یکدیگر همکاری کنند.وی افزود: ما به توافقی جامع با ترکیه برای رسیدگی به مسایل مختلف دو کشور نیاز داریم و از تعیین نماینده‌ای از سوی آنکارا برای بررسی مشکل آب با عراق، استقبال می‌کنیم.دیروز همچنین، وزارت خارجه عراق اعلام کرد، رئیس‌جمهور ترکیه قصد دارد به زودی به عراق سفر کند.
اعتراض بغداد به ریاض
بندر «معجز» که اکنون به نام «ینبع» شناخته می‌شود، در دهه هشتاد میلادی و در زمان دیکتاتور معدوم عراق طبق قراردادی با عربستان سعودی برای صادرات نفت عراق ساخته شده و یک خط لوله نفتی نیز از بصره تا این بندر احداث شده بود. در پی آن، انتقال نفت عراق تا سال ۱۹۹۰ به صورت روزانه، یک میلیون و 600 هزار بشکه ادامه داشته، اما با حمله صدام به کویت و آغاز جنگ دوم خلیج‌ فارس، صادرات نفت متوقف شده است. اما عربستان سعودی در ماه‌های اخیر دست به عملیات توسعه این بندرگاه برای صادرات نفت شرکت «آرامکو» زده، که از نظر مسئولان عراقی بر خلاف متن توافقنامه و به معنی تصاحب اموال عراق است.یک مسئول بلندپایه عراقی به روزنامه «العربی الجدید» گفت که کشورش از عربستان سعودی در این خصوص توضیح خواهد خواست و اقدام ریاض، «تصاحب» سرمایه‌گذاری‌های عراق محسوب می‌شود.
البته پروژه توسعه و استفاده از بندر «ینبع» از مدت‌ها پیش در ذهن حاکمان سعودی وجود داشته است؛ در اردیبهشت 1395 خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات سعودی اعلام کرده بود که شرکت آرامکو در نظر دارد برای رسیدن به توانایی صادرات روزانه 15 میلیون بشکه نفت، بندر «ینبع» را پس از بازسازی، به راه بیندازد.