kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴

عراقچی: انتظار داریم در وین 5 از کلیات وارد جزئیات شویم

رایزنی های دو جانبه بین ایران و برخی اعضای گروه 1+5 از دیروز ( دوشنبه) در حالی در ژنو آغاز شد که به گفته عراقچی هدف از این مذاکرات وارد شدن به جزئیات در مذاکرات وین5 است.


بر همین اساس،‌ ساعت 14 دیروز (دوشنبه) به وقت محلی (16:30 به وقت تهران) اولین دیدار هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای و ویلیام بزنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا و با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یکی از هتل‌های شهر ژنو انجام شد.
عراقچی پیش از شروع این مذاکرات  گفت: در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته‌ای، دیدارهایی دوجانبه با اعضای مختلف 1+5 تنظیم کرده‌ایم که بر این اساس، (دیروز و امروز) با هیأت آمریکایی با حضور خانم اشمیت نماینده خانم اشتون دیدار سه‌جانبه برگزار می شود.
وی افزود: پس از دیدار سه جانبه، احتمالاً با خود آمریکایی‌ها نیز دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد و چهارشنبه و پنجشنبه هم به رم می‌رویم و آنجا با هیأت روسیه نشست دوجانبه برگزار می‌شود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: در حال تنظیم دیدارهای دوجانبه با هیأت انگلیسی نیز هستیم و احتمالاً با هیأت‌های فرانسوی و آلمانی هم تا قبل از دور بعدی مذاکرات دیدار دوجانبه انجام خواهیم داد.
وی با بیان اینکه هنوز فاصله‌ها بین دو طرف در موضوعات مختلف وجود دارد، تأکید کرد: برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها باید تلاش بسیاری شود و طرف‌های ما باید تصمیمات سختی بگیرند تا بتوانند دیدگاه‌های ما را تأمین و با پذیرش حقوق ملت ایران آن را تثبیت کنند.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای از 26 تا 30 خرداد در شهر وین گفت: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم.
وی گفت: در این مذاکرات هدفی جز تثبیت حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز نداریم که امیدواریم به این هدف در فرصت باقیمانده تا پایان شش ماه اول توافق ژنو برسیم.
عراقچی پیش از این  نیز تصریح کرده بود  موضوع مذاکره ما با آمریکا فقط  بحث هسته‌ای است و از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود بحث تحریم‌ها است که باید برداشته شود.
تخت  روانچی نیز دیروز و در آستانه شروع این مذاکرات تاکید کرد: با صراحت و در چارچوب خطوط قرمز در ژنو گفت‌وگو می‌کنیم.
کاخ سفید : میز مذاکرات را بدون توافق
 ترک نکنید
 پایگاه خبری دبکا  نزدیک به سازمان جاسوسی موساد نیز درباره مذاکرات ژنو نوشت : کاخ سفید پیش از اعزام هیئت مذاکره کننده آمریکایی به مذاکرات ژنو در سوئیس خطاب به آنها توصیه کرد: میز مذاکرات با ایران را بدون دستیابی به توافق ترک نکنند.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران  دبکا فایل گزارش داد: تلاش‌ها برای دستیابی به توافق جامع تا 20 ژوئن (29 تیر) ادامه دارد. باراک اوباما متعهد شده تا در دوره ریاست جمهوری خود به توافق با ایران دست یابد؛ مذاکراتی که سال گذشته از عمان آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.
دبکا فایل به نقل از منابع خود در واشنگتن گزارش داد که کاخ سفید از ویلیام برنز خواسته تا برای پیشرفت توافق موقت هسته ای در ژنو تلاش کند.
این پایگاه می‌افزاید: دولت اوباما و مشاوران وی دریافته‌اند که طرف ایرانی تنها نسخه پیشرفته توافق موقت ژنو را می‌پذیرد.
 گفتنی است سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای به همراه مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای این وزارتخانه، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی اعضای تیم مذاکره کننده ایران در نشست های دو جانبه ژنو هستند.
ویلیام برنز رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا را نیز در این مذاکرات «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، «رابرت مالی» حقوقدان و متخصص حل و فصل اختلاف و از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا و مشاور ارشد خاورمیانه این شورا، «بروک اندرسون» معاون سابق نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد و «جیمز تیمبی» مشاور ارشد شرمن در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاح‌های اتمی همراهی کنند.