kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۲۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

پارلمان عراق خواستار برچیدن پایگاه‌های آمریکا در این کشور شد

پارلمان عراق در واکنش به سفر سرزده اخیر «دونالد ترامپ» به این کشور، قصد دارد در توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن تجدید‌نظر کند و علاوه‌بر آن، مسئله خروج نیروهای آمریکایی در عراق را هم پارلمان در دستور کار قرار می‌دهد.

پارلمان عراق در واکنش به سفر هماهنگ نشده و سر زده اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به استان «الانبار»، قصد دارد توافقنامه امنیتی بغداد- واشنگتن را که در سال 2008 میان طرفین امضا شده بود، تجدید نظر کند. همزمان با آن، پارلمان عراق به قضیه ورود نیروهای آمریکایی از سوریه به عراق نیز واکنش نشان داده است؛«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد: پارلمان در بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق جدی است. وی گفت: پر شدن مجدد پایگاه‌های نظامی عراق با نیروهای آمریکایی، بر خلاف توافقنامه راهبردی بین دو کشور است.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، الزیادی افزود: در حال حاضر می‌بینیم پایگاه‌های نظامی عراق با نظامیان آمریکایی و همه تجهیزات، تسلیحات و هواپیماهای آنها پر شده است که این موضوع برخلاف توافقنامه دو جانبه بین عراق و آمریکاست.
الزیادی خاطر نشان کرد: پارلمان عراق به ویژه کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان، در بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق جدی است و تصمیم مربوط به خروج نیروهای آمریکایی از عراق، شخصی نیست، بلکه سیاسی خواهد بود و این مسئله در حوزه اختیارات فراکسیون اکثریت، یعنی فراکسیون اصلاح و سازندگی پارلمان است.
خبرگزاری فارس نیز گزارش داد، «ولید السهلانی» نماینده ائتلاف «الفتح» عراق، دیروز اعلام کرد که پارلمان درباره توافقنامه استراتژیک امضاء شده با آمریکا، به‌ویژه پس از پیروزی بر تروریسم، بازنگری خواهد کرد.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العهدنیوز»، تصریح کرد که پارلمان عراق قصد دارد، سال 2019 را سال حاکمیت عراق بداند و تصمیماتی را درباره مسئله حضور آمریکا در این کشور اتخاذ کند.
السهلانی گفت، پارلمان تلاش خواهد کرد تا بندهای توافقنامه استراتژیک با آمریکا را بازنگری کند، به ویژه که نیروهای امنیتی در بخش‌های مختلف، تروریسم را شکست داده‌اند. سال‌های گذشته بهترین درس و عبرت برای کسانی است که منافع گروهی را بر منافع شخصی ترجیح می‌دهند.
ترامپ که چهارشنبه گذشته در سفری ناگهانی، از پایگاه هوایی «عین الاسد» محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان الانبار بازدید کرده بود، طی سخنانی تاکید کرد که مطلقا قصد ندارد از عراق عقب ‌نشینی کند.
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه این اظهارات، بار دیگر تصمیمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را مورد تأکید قرار داد و گفت: وظیفه آمریکا ساختن کشورها نیست و این کار را باید کشورهای ثروتمند انجام دهند. داعش شکست خورده و خلیفه رفته است و اگر نیاز باشد عملیاتی در سوریه انجام دهیم، از پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در عراق این عملیات انجام خواهد شد.
 سفر سرزده رئیس‌جمهور آمریکا به عراق، با واکنش مقامات بغداد مواجه شد و گروه‌های مختلف عراقی از جمله «جنبش النجباء» و «ائتلاف سائرون»، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شدند.
ورود نیروهای آمریکایی‌ به اربیل
«یحیی رسول» سخنگوی عملیات مشترک عراق در واکنش به مخالفت افکار عمومی با ورود نیروهای آمریکایی از سوریه به داخل خاک عراق، اعلام کرد، عقب‌نشینی نیروها و تجهیزات آمریکایی از سوریه، به مقصد اربیل خواهد بود نه مناطق و اراضی تحت کنترل دولت فدرال.
به گزارش ایسنا، یحیی رسول تاکید کرد، این نیروها هیچ عدولی را نسبت به اختیارات دولت فدرال انجام نخواهند داد و تنها هدف‌شان عبور به سمت اربیل است نه استقرار در عراق.
وی تصریح کرد: عراق نیازی به این نیروها ندارد و نیروهای آمریکایی خارج شده از سوریه، هرگز در پایگاه «عین الاسد» استان الانبار (غرب عراق) مستقر نخواهند شد. تعداد مستشاران نظامی آمریکایی که در حال حاضر در عراق حضور دارند، کافی است و نیازی به افزایش آنها نیست.
«عید عماش»، عضو شورای استانداری الانبار هم اعلام کرد، نیروهای آمریکایی در شهرستان «القائم»، شمال و جنوب شرق رود فرات، «الرطبه»، «‌البغدادی» و دیگر مناطق صحرایی استان الانبار پایگاه دارند.
این عضو شورای استانداری الانبار افزود: استان الانبار شاهد تحرکات گسترده نیروهای آمریکایی است و درباره آنها به دولت عراق اطلاعی داده نشده است.