kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

3 سال از شهادت آیت‌الله نمرگذشت ‌نامی که سعودی‌ها هنوز تاب شنیدنش را ندارند

در حالی که سه سال از شهادت مظلومانه «آیت‌الله نمر»، رهبر شیعیان عربستان می‌گذرد، نام وی همچنان باعث نگرانی و هراس سعودی‌ها می‌شود.

دیروز سومین سالگرد شهادت آیت‌الله نمر رهبر شیعیان عربستان بود. گفته می‌شود «بن سلمان» دیوانه وار خود شخصا پس از شکستن گردن و کمر این روحانی مظلوم که زخم گلوله هنوز بر تنش بود، وی را به دست جلاد سپرد و جلاد نیز سر از تنش جدا کرد!
 اما با وجود گذشت سه سال از شهادت مظلومانه آیت‌الله نمر، آل‌سعود همچنان با نام وی به لرزه می‌افتد. این عالم متفکر شیعی بارها خواستار ساخت مجدد بقیع شده بود، طوری که در سال 2007 عریضه بی‌سابقه‌ای را تهیه و به معاون حاکم منطقه‌ای الشرقیه ارائه کرد و در آن مطالبه شیعیان این کشور را درج کرد. این عریضه تمجید «سعد الفقیه» مخالف سنی مذهب آل‌سعود در آن زمان را دربر داشت. وی همچنین در سال 2008 تشکلی را برای مبارزه با فساد اجتماعی و ظلم سیاسی علیه پیروان اهل‌بیت(ع) در عربستان به راه انداخت.
قیام النمر
در سال 2011 میلادی با آغاز بیداری اسلامی، آیت‌الله شیخ نمر ممنوعیت رسمی آل‌سعود را مبنی بر منع خطابه‌ها و تدریس خود شکست و به ادای سخنرانی‌های آتشین درباره آزادی سیاسی با محوریت تغییر سیاسی اقدام کرد. در خفقان سیاسی سال 2011 در عربستان، اعتراضات و حرکت‌های مسالمت‌آمیز در منطقه شیعه‌نشین قطیف به راه افتاد که خواستار آزادی زندانیان بازداشت شده و فراموش شده‌ای شدند که 16 سال دربازداشت به سرمی بردند. این عالم بزرگ همچنین به مقامات سعودی نسبت به ورود نیروهای سپر جزیره و سرکوب مردم بحرین اعتراض کرد و در حمایت از بحرینی‌ها حرکت‌های اعتراض‌آمیزی را به راه
 انداخت.
«النمر» در سخنرانی‌های آتشین خود هیچ‌گاه بر خروج بر حکام آل‌سعود و حرکت‌های مسلحانه و توطئه پنهانی اقدام نکرد، بلکه تنها به انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکر و اعلام خواسته‌های مشروع مبادرت ورزید. النمر بارها به دست نیروهای سعودی دستگیر شد، اما آخرین بازداشت وی به ژوئن(خرداد) 2012 میلادی پس از سخنرانی کوبنده‌اش برمی‌گردد که خواهان برقراری عدالت و دموکراسی و اصلاحات در کشور بود؛ او که هیچگاه مبارزه مسلحانه و حتی پرتاب سنگ به سمت نیروهای امنیتی سعودی را جایز نمی‌دانست؛ حال نیروهای سعودی برای دستگیری‌اش چهار گلوله به سمتش شلیک کردند؛ با وجود اینکه می‌توانستند بدون هیچ خونریزی او را به دفعات پیشین بازداشت کنند.
سال 2013 دادگاه نمایشی برپا شد و با ادعاهای دروغین حکم وی «اعدام» عنوان شد. آل‌سعود براین باور بود که با خاموشی النمر، فریادها و اعتراضات خاموش می‌شود؛ اما با پایان آخرین برگ از فصل زندگی النمر در دوم ژانویه 2016 میلادی، آغاز فصلی دیگری از آزادیخواهی‌های مردم عربستان رقم خورد و آتشفشان اعتراضات به سیاست‌های آل‌سعود فوران کرد. با گذشت سه سال از شهادت نمر باقر النمر همچنان پایه‌های آل‌سعود با نام وی به لرزه می‌افتد. او در یکی از سخنرانی‌های آتشینش خطاب به آل‌سعود می‌گوید: می‌دانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد. خوش ‌آمدید! این منطق و راه و روش شماست: «بازداشت» و «شکنجه» و «کشتار»؛ ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم. ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم.»
سه شنبه شب، گروهی از شیعیان بحرین با برگزاری تظاهرات در اولین روز‌های سال نوی میلادی و حمل تصاویر شهید نمر خواسته‌ خود مبنی بر ضرورت تغییر حکومت دیکتاتوری به دموکراسی بدون فرقه‌گرایی در کشورشان را مطرح کردند. این شیعیان در جزیره «سترة» در شرق بحرین با در دست داشتن تصاویری از رهبر شیعیان عربستان و در سالگرد به شهادت رسیدن وی و تصاویری از شهدای خود، علیه رژیم سرکوبگر آل خلیفه و آل‌سعود تظاهرات کردند و با مقابله نیرو‌های امنیتی مواجه شدند.