kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

ماکرون سال نو میلادی را با وعده و تهدید جلیقه‌زردها شروع کرد

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال‌نو میلادی سعی کرد با وعده و وعید جلیقه زردها را آرام کند اما در عین حال از تهدید آنها نیز دست نکشید.
سرویس خارجی -

سال نو فرانسه با ترس و دلهره آغاز شد چرا که طی دو ماه گذشته جلیقه زردها میلیاردها یورو به اقتصاد فرانسه خسارت زده‌اند. در این اعتراضات 10 نفر کشته شده و 7500 نفر نیز زخمی و دستگیر شده‌اند. آنها تهدید کرده بودند در شب سال نو نیز به خیابان‌ها می‌آیند به خاطر همین دولت ماکرون 148 هزار نیروی پلیس را در پاریس و شهرهای مختلف این کشور مستقر کرده بود. ماکرون اما سخنرانی خود را نیز به مناسبت آغاز سال نوی میلادی با وعده و وعید و تهدید جلیقه زردها آغاز کرد.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در این سخنرانی که 16 دقیقه طول کشید و از تلویزیون پخش شد از فرانسوی‌ها خواست تا این واقعیت را بپذیرند که «افزایش بودجه دولتی پاسخی به مشکلات آنها نیست.» او در این سخنرانی تلاش کرد تا این بحران را تخفیف دهد و سال 2019 را با لحنی خوش بینانه آغاز کند. ماکرون در سخنرانی خود در کاخ اليزه از خشم مردم علیه بی‌عدالتی، تبعات جهانی سازی، نظام اداری و خشم علیه تغییراتی که به گفته او «هویت جامعه را زیر سؤال برده» سخن به میان آورد.
وی به جنبش ضد سرمایه‌داری در فرانسه که معترض سیاست هایش هستند، ‌اشاره کرد و گفت: «ما شاهد بروز شکاف و خشمی که در گذشته ریشه داشت، بودیم. خشم علیه بی‌عدالتی و جهانی سازی که گاهی غیرقابل فهم است، خشم علیه نظام اداری که بسیار پیچیده شده است و خشم علیه تغییراتی عمیق که هویت جامعه ما را زیر سؤال قرار می‌دهد...تردیدهای بزرگی در حال ایجاد مشکل هستند. نظم جهانی که در سال 1945 ایجاد شد، توسط قدرت‌های جدید زیر سؤال رفته و مورد بدرفتاری برخی از متحدان ما قرار گرفته است. احزاب افراط‌گرا در سراسر اروپا قدرت می‌گیرند. این در حالی است که مداخلات قدرت‌های خارجی اعم از دولتی و خصوصی افزایش یافته است.»به گزارش ایسنا ماکرون از عناصر رادیکال شامل راست‌ها و چپ‌های افراطی در میان جلیقه زردها و حامیانشان انتقاد کرد و گفت: «برخی از آنهایی که مدعی صحبت به نام مردم هستند، صرفا به عنوان بلندگوهای جمعیتی مملو از نفرت عمل می‌کنند. نظم در جمهوری ما بدون هیچ‌گونه ملایمت و نرمی نشان دادن تضمین خواهد شد...دراعتراضات «نیروهای امنیتی، قانون‌گذاران، خبرنگاران، یهودی‌ها، خارجی‌ها، همجنس بازها» هدف حملات لفظی و فیزیکی قرار می‌گیرند.