kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰

آمریکا تخریب پایگاه‌های نظامی خود در سوریه و خروج از شرق فرات را آغاز کرد

یک روزنامه چاپ عربستان اعلام کرد، آمریکا تخریب پایگاه‌های خود در شرق سوریه و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را آغاز کرده است.

«عکاظ» به نقل از یک منبع موثق نوشت: شهر «المالکیه» در استان «حسکه» سوریه شاهد نخستین عملیات خروج نیروهای ارتش آمریکا بوده و مقدمات عقب‌نشینی این نیروها از شهر «عین‌العرب» (کوبانی) نیز در دست جریان است، این دو پایگاه مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا و نقطه توزیع سلاح در سوریه محسوب می‌شوند.
به گزارش ایسنا، منبع مذکور همچنین اعلام کرد: ارتش آمریکا نابودی پایگاه‌های خود در «القامشلی» و «حسکه» را آغاز کرده است و عملیات تخلیه این پایگاه‌ها، بیش از دو ماه طول نخواهد کشید.
وی احتمال داد، آمریکا سلاح‌های سنگین خود را که در اختیار دو گروه کردی موسوم به«یگان‌های مدافع خلق کرد» و«نیروهای دموکراتیک سوریه» است، را هم جمع‌آوری کند.
ترامپ: خروج آرام خواهد بود
رئیس‌جمهور آمریکا، دیروز بار دیگر بر تصمیمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه تأکید، اما این بار اعلام کرد که روند خروج، آرام خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» با لحنی گلایه‌آمیز از پوشش منفی رسانه‌ها درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، در توییتر نوشت: اگر کسی جز دونالد ترامپ آنچه را که من در سوریه انجام داده‌ام، انجام می‌داد، الان یک قهرمان ملی بود. وقتی من رئیس‌جمهور شدم، سوریه یک افتضاح پر از (عناصر)داعش بود. (اما الان) بخش عمده داعش از بین رفته و ما داریم به آرامی نیروهای مان را به خانه می‌فرستیم تا با خانواده‌های‌شان باشند و در عین حال، با باقی‌مانده‌های داعش می‌جنگیم.
وی افزود: من [در رقابت‌های انتخاباتی] روی شعار خروج از سوریه و دیگر مناطق تبلیغ می‌کردم. حالا که شروع به خروج [از سوریه] کرده‌ام، رسانه‌های جعلی و بعضی ژنرال‌هایی که در انجام وظایف شان پیش از ورود من [به کاخ سفید] ناکام بوده‌اند، می‌خواهند در مورد من و تاکتیک‌هایم، که دارند نتیجه می‌دهند، غر بزنند. فقط دارم آن کاری را می‌کنم که گفته بودم انجام می‌دهم.
ترامپ دقایقی بعد، در تکمیل توییت‌های قبلی‌اش نوشت: البته با این تفاوت که نتایج [این تاکتیک‌ها] به مراتب بهتر از آن چیزی است که من گفته بودم قرار است باشد. یادتان باشد، من علیه جنگ‌های بی‌پایان تبلیغ کرده‌ام.
ترامپ دو هفته پیش طی بیانیه‌ای غافلگیرکننده اعلام کرده بود که نظامیان آمریکایی به زودی سوریه را ترک می‌کنند، چراکه داعش شکست خورده و دیگر نیازی به حضور آمریکایی‌ها در سوریه نیست. این تصمیم ترامپ با واکنش منفی رسانه‌های اصلی آمریکایی و سیاستمدارانی مواجه شده که مدعی هستند با خروج آمریکا از سوریه، نفوذ ایران و روسیه در این کشور بیشتر می‌شود.
خبرهای متناقض
اظهارات ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هر چند آن شدت و حدت سابق را ندارد، اما به هر حال، تصمیم وی در مورد خروج از سوریه را نقض نمی‌کند. این در حالی است که خبر‌های کاملا متفاوت هم از آمریکا مخابره می‌شود. بر اساس این خبرها، واشنگتن اصولا قصد ندارد که نظامیان آمریکایی را از عراق و افغانستان خارج کند.
بر اساس خبرهای موثق، آمریکا طی روزهای اخیر سلاح‌های زیادی را از عراق وارد سوریه کرده است. شورای امنیت ملی آمریکا هم دیروز اعلام کرد، ترامپ تصمیمی برای کاهش نیروهای نظامی در افغانستان را ندارد. «لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی نیز دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهورآمریکا، اعلام کرد، ترامپ چیزهایی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفته که او نمی‌دانسته است.به گزارش ایسنا، این سناتور سرشناس پس از دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید، اظهارداشت: ما هنور اختلاف‌نظرهایی داریم، اما به شما می‌گویم که رئیس‌جمهوری از مدت‌ها پیش و به طور جدی درباره سوریه فکر می‌کند؛ اینکه چطور نیروهای‌مان را خارج کنیم اما در عین حال، منافع امنیت ملی خود را هم محقق سازیم.این سناتور ارشد جمهوری‌خواه که از قانون‌گذاران نزدیک به ترامپ به‌شمار می‌رود، از جمله کسانی‌ است که در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هشدار داده‌ بود.
گراهام پس از این دیدار اظهارداشت: با ترامپ در مورد سوریه گفت‌وگو کردیم. مسائلی را گفت که من نمی‌دانستم و احساس به‌مراتب بهتری در مورد مسیر حرکت در سوریه به من داد.