kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹

فرانسه در شب سال نو به حال آماده‌باش کامل درآمد

از ترس «جلیقه زردها»، 148 هزار پلیس و نیروی امنیتی فرانسه در شب سال نو در سراسر این کشور در حال آماده‌باش قرار داشتند.

دولت فرانسه در اقدامی بی‌سابقه  و از ترس «تهدیدات تروریستی» و «اعتراضات مردمی جلیقه زردها‌» 148 هزار پلیس ضدشورش و نیروی امنیتی را در سراسر کشور به حال آماده‌باش درآورد. در خیابان‌های پاریس و حومه‌های این شهر نیز 12 هزار پلیس و نیروی امنیتی گمارده شده که نسبت به سال گذشته برای مراسم سال تحویل سه برابر شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  فرانسه سال گذشته نیز برای سراسر این کشور از 139 هزار پلیس و نیروی امنیتی استفاده کرده بود اما امسال به دلیل نگرانی از احتمال تکرار حمله تروریستی چند روز پیش در استراسبورگ و نیز کنترل دامنه اعتراضات مردمی ضد سرمایه‌داری (جلیقه زردها) حدود ده هزار پلیس و نیروی امنیتی افزایش داده است. این تعداد پلیس ضد شورش و نیروی امنیتی سوای نیروهای ژاندارمری و نیروهای پلیس مخفی(لباس شخصی) است که رسما آماری از آنها منتشر نشده است. خیابان شانزه‌لیزه که همه ساله ده‌ها هزار نفر گردشگر را به هنگام تحویل سال نو پذیرای خود است کانون توجهات فوق امنیتی پلیس فرانسه قرار دارد.
از طرفی جنبش ضدسرمایه‌داری «جلیقه زردها» هم اعلام کرده عملیات هشتم اعتراضی خود را در مراسم شب سال نو به آرامی انجام خواهد داد هر چند وزارت کشور فرانسه هر گونه تجمع و تظاهراتی را برای شب سال نو ممنوع اعلام کرده است. مغازه‌ها و فروشگاه‌های خیابان شانزه‌لیزه نیز از ترس تکرار ناآرامی‌های اخیر به حالت نیمه تعطیل درآمده و ویترین‌های برندها و کافه رستوران‌ها با تخته‌های چوبی محصور شده است.
وزارت کشور فرانسه تاکید کرد نیرو‌های امنیتی فرانسه بر امنیت مکان‌های تجمع عمومی، حمل و نقل عمومی، خیابان‌ها و مراکز خرید متمرکز خواهند شد.