kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

جنگ و‌گریز و آتش در خیابان‌های فرانسه پلیس 57 جلیقه زرد را دستگیر کرد

پاریس و شهرهای مختلف فرانسه در هفتمین هفته حضور خیابانی جلیقه زردها هم شاهد زد و خورد شدید پلیس و معترضان به نظام سرمایه‌داری بود.

در حالی که تعطیلات سال نو در فرانسه آغاز شده و انتظار این بود که هفتمین حضور خیابانی جلیقه زردها در روز شنبه بسیار کم فروغ برگزار شود و برخی خبرگزاری‌ها نیز در ساعات ابتدائی روز شنبه چنین گزارش داده بودند اما، معترضان به نظام سرمایه‌داری در تعطیلات سال نو نیز ماکرون را رها نکردند و به خیابان‌ها ریختند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها حاکی از زد و خورد شدید بین پلیس و معترضان است طوری که برخی نوشته اند، آسمان پاریس را ابری از دود ناشی از سوختن ماشین‌ها فرا گرفته بود.
منابع دولتی فرانسه می‌گویند دستکم 57 نفر فقط در پاریس توسط نیروهای پلیس این کشور بازداشت شده‌اند. بر اثر زد و خوردها و شلیک گاز‌اشک‌آور و به آتش کشیدن لاستیک‌ها و برخی‌اشیای دیگر در خیابان‌های مرکزی شهر پاریس، برج ایفل، نماد کشور فرانسه و پایتخت آن غرق در دود شد. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده درگیری‌های پراکنده‌ای بین معترضان با نیروهای پلیس در چندین شهر فرانسه از جمله شهرهای بوردو و نانت اتفاق افتاده و نیروهای پلیس علیه معترضان گاز‌اشک آور و نارنجک‌های گیج‌کننده شلیک کرده‌اند.
روز شنبه بسیج گستردۀ جلیقه زردها در سراسر فرانسه از جمله در شهرهای پاریس، مارسی، لیون، تولوز و بوردو دیده می‌شد. شماری از خیابان‌ها به‌ویژه در شهر مارسی بسته شدند و بار دیگر نیز میان پلیس و جلیقه زردها درگیری‌ روی داد. شماری از جلیقه زردها در اعتراضات روز شنبه دست نوشته‌هایی بلند کرده بودند که روی آنها نوشته شده بود: «معترضان رفراندوم را کلید زدند.» جلیقه زردها طی هفته‌های گذشته خواستار برگزاری رفراندوم در کشورشان شده‌اند. معترضان بار دیگر خواهان تغییر جهت‌گیری‌های اقتصادی دولت این کشور و کاهش فقر و نابرابری در فرانسه شده‌اند و می‌گویند ماکرون را هم نمی‌خواهند.
ما هرج و مرج‌طلب نیستیم
اعتراضات روز شنبه از جنبه‌ای دیگر نیز دارای اهمیت بود زیرا برخلاف تبلیغات دولت مبنی بر اینکه در مقایسه با زمان آغاز این جنبش یعنی یک ماه و نیم گذشته، اکنون از شمار معترضان به‌طور قابل توجهی کاسته شده است، در این روز بار دیگر جلیقه زردها به‌طور چشمگیر در سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمدند. معترضان بر این باورند که با پایان تعطیلات سال نو و از سرگیری فعالیت‌ها، بار دیگر شمار جلیقه زردها در خیابان‌ها بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.جلیقه زردها همچنین روز شنبه با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که بر خلاف ادعاهای طرفداران دولت، آنها هرج و مرج‌ طلب نیستند و قصد آسیب رساندن به مردم را ندارند.
به گزارش ایسنا معترضان جلیقه زرد مقرهای رسانه‌های شناخته شده فرانسوی را نیز هدف تظاهرات قرار دادند و در همین راستا صدها تظاهرکننده در نزدیکی ساختمان تلویزیون بی‌اف ام و فرانس تلویزیون تجمع کردند و رسانه‌های فرانسوی را به طرفداری از امانوئل ماکرون، و شرکت‌های بزرگ و کم‌اهمیت نشان دادن اعتراضات متهم کردند.
هلند
پلیس هلند نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده، جلیقه زردهای هلندی روز شنبه با پرتاب مواد آتش‌زا، سنگ و وسایل به سمت افسران پلیس اقدام به برهم زدن نظم عمومی کردند.
براساس این بیانیه، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ معترض در تجمعی «اعلام نشده» دست به اعتراض زدند. بر اساس این گزارش پلیس هلند سوار بر اسب برای متفرق کردن تجمع فرستاده شد و افسران با باتوم به میان معترضان رفتند. طبق بیانیه مذکور، هشت تن به اتهام «سوء رفتارهای مختلف شامل پرتاب مواد آتش‌زا، سنگ‌پراکنی و پرتاب‌اشیاء به سمت نیروهای پلیس و اخلال در نظم عمومی» بازداشت شده‌اند. این اولین بار است که معترضان حامی جنبش جلیقه زردها در فرانسه منجر به بروز درگیری در هلند می‌شود. تجمعات پیشین با الهام از جلیقه زردها در شماری از شهرهای هلند از جمله آمستردام و روتردام به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده بود.  طی هفته‌های گذشته جنبش جلیقه زردها به کشورهای اتریش ، بلژیک و ایتالیا و حتی برخی کشورهای آسیایی و عربی نیز کشیده شد.