kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

حشد‌الشعبی عراق نیروی دریایی تشکیل می‌دهد

سازمان «حشد‌الشعبی» عراق با انتشار بیانیه‌ای، از قصد خود برای ایجاد یک نیروی دریایی وابسته به این سازمان خبر داد.

سازمان حشد‌الشعبی عراق دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، فرماندهی مرکزی حشد‌الشعبی از تصمیم خود برای ایجاد و سازماندهی یک نیروی دریایی مستقل برای این سازمان در چارچوب فرماندهی عملیات صلاح‌الدین خبر داد.
خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «المعلومه» افزود، در سال ۲۰۱۴ و پس از‌ اشغال موصل به دستِ عناصر داعش و در پاسخ به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، حشد‌الشعبی تشکیل و هدف آن، کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با حملات تروریستی اعلام شد.
اکنون نیز نیروهای حشد‌الشعبی در کنار ارتش این کشور قرار دارند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده، که عمدتاً شیعه هستند. اما گروه‌های سنی، مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند.
روز پنجم آذر 1395 با اکثریت آرای مجلس عراق، حشد‌الشعبی به عنوان یک نیروی جدا از ارتش، رسمیت پیدا کرد.
تلاش آمریکا برای بازگرداندن داعش
«همام الحمودی» رئیس ‌مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: خبرهای دقیقی از تلاش آمریکا برای برگرداندن داعش از سوریه به عراق وجود دارد. اما بسیج مردمی عراق هویت، عظمت و احترام را به نیروهای نظامی عراق برگرداند و این کشور را دوباره تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای کرده است که همه به برکت فتوای آیت‌الله سیستانی بوده است. الحمودی روابط تاریخی و فرهنگی بین ایران و عراق را دیرینه توصیف کرد و گفت که بغداد هرگز در کنار دشمنان جمهوری اسلامی ایران قرار نخواهد گرفت.