kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
گاردین:

بشار اسد سال نو میلادی را با نوای پیروزی شروع می‌کند

در ادامه اعتراف غربی‌ها به پیروزی ارتش و دولت سوریه در نبرد هفت و نیم ساله داخلی، روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز نوشت، سال 2018 با نوای پیروزی نظام «بشار اسد» در حال پایان است.

 دولت‌ها و محافل سیاسی و خبری جهان یکی یکی به پیروزی دولت و مردم سوریه در برابر تروریست‌ها اعتراف می‌کنند؛ جمعه گذشته روزنامه آلمانی «دویچه وله» نوشت که سال 2018 پایان خوشی برای نظام «بشار اسد» داشت. پیش از او نیز مقامات آمریکایی آشکارا به پیروزی دولت و ارتش سوریه اعتراف کرده بودند. اعلام خروج آمریکا از سوریه نیز بهتر از هر چیز پیروزی اسد را به نمایش گذاشت.
در ادامه این اعتراف‌ها «گاردین» دیروز نوشت، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و عادی‌ شدن روابط این کشوربا اعراب، چالش‌های باقی‌مانده را نیز از پیش روی دمشق برداشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «حسن حسن» که از مخالفان دولت سوریه است، در ابتدای یادداشت خود در گاردین نوشته: «امسال با نوای پیروزی نظام بشار اسد در حال پایان یافتن است... جمع‌بندی تحولات نظامی و دیپلماتیک شش ماه اخیر، جایی برای تردید باقی نمی‌گذارد که (بشار) اسد قاطعانه در این منازعه پیروز شده است. حامیان سابق شورشی‌ها نه تنها از به چالش کشیدن رژیم دست برداشته‌اند، بلکه حالا چه علنا و چه در خفا، با آغوش باز از این رژیم استقبال می‌کنند.»
«حسن» در مورد تبعات تصمیم «دونالد ترامپ»  برای خروج از سوریه نیز چنین نوشت: «تصمیم ناگهانی ترامپ به مشکل پایان داد و اسد و ایران دیگر با تهدید حضور بی‌پایان آمریکا در شرق سوریه مواجه نیستند.»
نویسنده گاردین سپس، روند مذاکرات تحت نظر سازمان ملل در «ژنو» را عملا «بی‌معنی» دانست و نوشت: «با تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه، آنچه که زمانی حضور نظامی آمریکا برای عقب راندن نفوذ ایران دانسته می‌شد، یک شبه فرو ریخت.»
بشار اسد: اول شرکت‌های ایرانی
«عدنان محمود» سفیر سوریه در ایران که دیروز در همایش مشترک ایران و سوریه در اتاق بازرگانی کشورمان سخن می‌گفت اما، تصریح کرد: «این دیدارهای رودررو فرصت بزرگی برای تاجران ایرانی به وجود می‌آورد تا بتوانند وارد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در جمهوری سوریه شوند، خصوصا اینکه مرحله بازسازی در سوریه آغاز شده است.»
سفیر سوریه سپس گفت: «با توجه به توصیه بشار اسد، مبنی بر مشارکت شرکت‌های (وابسته به) بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی ایرانی در بازسازی سوریه، این مسئله فرصت مناسبی را برای حضور ایرانیان در فعالیت‌های اقتصادی کشور ما فراهم می‌کند.»
رئیس‌جمهور و دیگر مقامات سوریه درحالی خواستار حضور پررنگ شرکت‌های ایرانی به بازار پرسود «بازسازی» سوریه هستند که کشورهای حامی تروریسم تلاش می‌کنند که با هدف سرمایه‌گذاری و بازسازی، وارد سوریه شوند. در همین رابطه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا و پس از اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، از عربستان خواست برای بازسازی، وارد سوریه شود! در واقع، بازسازی یک کشور، برای کشور عامل، سرمایه‌گذاری محسوب شده و سودآور است.
خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی
خبر دیگر اینکه نخستین گروه از نظامیان آمریکایی جمعه گذشته سوریه را ترک کرده‌اند. به گزارش خبرگزاري صداوسيما، دست‌کم 50 سرباز آمریکایی با اسلحه و مهمات از منطقه «حسکه» در سوریه خارج شدند و با خودروهای زرهی به سمت عراق رفتند.
ترامپ اخیرا مدعي شد،  آمریکا در ماموریت خود برای شکست دادن داعش، به موفقیت رسیده و اکنون زمان بازگشت نظامیان آمریکایی به کشورشان است! به گفته مقامات آمریکایی، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه،  60 تا 100 روز به طول خواهد انجامید.
کنترل سد راهبردی تشرین
بر اساس توافق میان دمشق و کردهای مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، ارتش سوریه شنبه شب کنترل سد راهبردی «تشرین» را به دست گرفت و پرچم این کشور را برفراز آن به اهتزاز درآورد. این سد بر روی رود فرات ایجاد شده است.
سد تشرین در 33 کیلومتری جنوب شهر منبج و 115 کیلومتری شرق شهر حلب واقع است و با مرز ترکیه نیز 80 کیلومتر فاصله دارد.
این سد در زمینه تولید برق برای سوریه اهمیت راهبردی دارد.گروه‌های تروریستی از جمله عناصر داعش، ابتدا آذر 1394 سد تشرین را تحت کنترل خود درآوردند، اما نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا، بهمن 1395 کنترل این سد را از اشغال تروریست‌ها خارج کردند.
توصیه واشنگتن به متحدان
«جمال الزعبی»  نماینده پارلمان سوریه، با اشاره به توصیه واشنگتن به متحدانش، اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه  و ترکیه و دیگران می‌دانند که ارتش سوریه  از یک وجب خاک این کشور هم نخواهد گذشت.
وی گفت: آمریکایی‌ها نظامیان خود را خارج کردند و به متحدان خود هم توصیه کردند که عقب
بنشینند.
الزعبی افزود: «اقدام آمریکا سبب باز شدن اشتهای ترکیه شد، به ویژه که نیروهای این کشور و تروریست‌های ارتش آزاد را مهیا عملیات نظامی کرده است. وی افزود، همین تحرکات ترکیه سبب شد که کردها به رایزنی با ارتش سوریه ادامه دهند و درخواست حمایت بکنند.»