kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

سناتور لیندسی گراهام: پیوند کردها با سوریه کابوس اسرائیل است

یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکا با ابراز نگرانی از توافق میان کردها و ارتش سوریه، این مسئله را کابوسی برای رژیم صهیونیستی و ترکیه دانست.



«لیندسی گراهام» از وحدت مجدد میان کردهای سوریه و دمشق، ابراز نگرانی کرده است. وی جمعه گذشته زمانی که شنید کردها از ارتش سوریه خواسته‌اند وارد شهر «منبج» شود، در توییتر نوشت: «اگر گزارش‌های منتشر شده در مورد همسو شدن کردها با [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] دقیق باشد، فاجعه‌ای در حال شکل‌گیری است. این کابوسی برای ترکیه و نهایتا اسرائیل است.» لیندسی در ادامه، روسیه، ایران و بشار اسد را «برندگان بزرگ» این اتفاق دانست.
هرچند سناتور  گراهام نسبت به این اتفاق که آن را «فاجعه بزرگ» خوانده بود هشدار داد، ولی او خبری که شنیده بود، درست است؛ شهر مرزی منبج با درخواست و حمایت کردها، تحت کنترل ارتش سوریه قرار گرفته است، اگرچه ترکیه و آمریکا نتوانند آنرا بپذیرند.
چند روز پیش گروه مسلح کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، که طی سال‌های گذشته تحت حمایت آمریکا قرار داشته است، برای پیوند مجدد با دمشق، اعلام آمادگی کرد. این تمایل میان شبه نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» نیز وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، روز جمعه کردهای سوریه که از سوی ارتش ترکیه در معرض تهدید قرار گرفته‌ بودند، از دمشق خواستند با اعزام نیرو، از منبج و ساکنان آن در برابر حمله احتمالی ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان هم‌پیمان این کشور، محافظت کند.
پس از این درخواست، نظامیان ارتش سوریه وارد شهر منبج شده‌ و پرچم سوریه را در این شهر برافراشتند. براساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای ارتش سوریه در یکی از روستاهای حومه منبج ، مورد استقبال ساکنین قرار گرفته‌اند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، گزارش‌های منتشر شده در مورد ورود ارتش سوریه به منبج را «جنگ روانی» خوانده و گفته، کردها حق ندارند از دمشق درخواست کمک بکنند!
شهر منبج واقع در شمال شرق «حلب» از سال ۲۰۱۶، با عقب‌نشینی گروه تروریستی «داعش»، تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا درآمده بود. با تصمیم واشنگتن برای خروج از سوریه و اعلام آمادگی ترکیه برای آغاز عملیاتی علیه کردها در منبج، ساکنان این شهر از دولت سوریه دعوت کرده‌اند که کنترل منطقه را مجدداً در دست بگیرد.