kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

«خجالت‌آور است» سفر ترامپ به عراق از نگاه ژنرال آمریکایی

یک ژنرال بازنشسته آمریکایی سفر مخفیانه رئیس‌جمهور این کشور به عراق را برای آمریکا خجالت‌آور و دارای پیامدهای منفی دانست.



«باری مکافری» با انتقاد از سفر اخیر «دونالد ترامپ» به عراق گفت: این سفر خجالت‌آور بود و به جای روحیه دادن به سربازان آمریکایی، به تنش‌های سیاسی در منطقه دامن زده است.
به گزارش خبرگزاری قدس، این ژنرال سابق آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه «ام اس ان بی ‌سی» تاکید کرد: سفر اخیر دونالد ترامپ به عراق، سفری خجالت‌آور برای آمریکا بوده است.
وی با ‌اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند از نیروهای آمریکایی در عراق بازدید و به آنها سر بزند، افزود: اما این مسئله غیرقابل قبول است که این سفر به جای بالا بردن روحیه سربازان، به یک مسئله سیاسی و تنش‌زا تبدیل شود.
وی افزود: اینکه ترامپ بگوید آمریکا از عراق برای حمله به سوریه در صورت امکان استفاده می‌کند، یک موضع و سخن ‌اشتباه است، چرا که این اقدام باعث نقض حاکمیت ملی عراق می‌شود.
ترامپ چهارشنبه گذشته به‌طور سرزده وارد پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان الانبار شد و از همانجا از نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس ‌مجلس عراق خواست که به دیدارش بروند. اما مقامات عراقی با این خواسته رئیس‌جمهور آمریکا مخالفت و اعلام کرده‌اند که او با سفر سرزده‌اش به عراق، حاکمیت این کشور را نقض کرده است.
  به اعتقاد کارشناسان، ترامپ به خاطر مسئله خروج از سوریه، تحت فشار مخالفان داخلی در آمریکا بوده و به همین خاطر، سفر به عراق را ترتیب داده و در آنجا اعلام کرده است که قصد دارد از عراق تروریست‌های داعش را هدف قرار دهد.
آماده‌‌باش نیروهای عراقی در مرز سوریه
«احمد المحلاوی» فرماندار منطقه مرزی «القائم» در استان الانبار از آماده‌باش نیروهای عراقی در مرز با سوریه خبر داد و گفت که همه تدابیر لازم برای مقابله با عناصر داعش اندیشیده شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت که تعداد عناصر داعش در داخل خاک سوریه، 400 الی 500 نفر است و این تعداد شامل افراد محلی و تروریست‌‌های خارجی می‌شود.
المحلاوی همچنین افزود: نیروهای مرزبانی، ارتش و حشد‌الشعبی برای مقابله با هرگونه نفوذ عناصر داعش به داخل خاک عراق، در آماده‌باش کامل هستند.
او درخصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت، نیروهای عراقی تمامی تدابیر لازم را اندیشیده‌اند و اوضاع امنیتی در منطقه «القائم» و مناطق مرزی با سوریه، کاملا باثبات است.