kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

برگزاری چهلمین تظاهرات بازگشت در غزه با یک شهید و 10 زخمی

در چهلمین راهپیمایی بازگشت و رفع محاصره در مرزهای شرقی نوار غزه که با عنوان «از حق زندگی با عزت خود نمی‌گذریم» نظامیان صهیونیستی به تظاهرکنندگان حمله کردند و دست کم یک نفر را شهید و 10 نفر را هم مجروح کردند.


سرویس خارجی -

این راهپیمایی عصر روز جمعه در مرزهای شرقی غزه برگزار شد. در این راهپیمایی یک فلسطینی به شهادت رسیده و 10 نفر دیگر زخمی شده‌اند و حال برخی از مجروحان به دلیل اصابت گلوله مستقیم وخیم گزارش شده است. تنها شهید این راهپیمایی «محمد نعمان فیاض» جوان 26 ساله فلسطینی است.
در بین تظاهرکنندگان برخی از فلسطینی‌ها در دست خود کلیدهای نمادینی حمل می‌کردند که نشانه خواسته آنان برای ورود به سرزمین مادری و خانه‌هایشان است. در جریان این راهپیمایی «احمد المدلل» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: «ملت فلسطین بر استمرار مقاومت تا زمان تحقق حق بازگشت و آزادی کامل فلسطین تاکید دارد».
به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از خبرگزاری فلسطین الیوم، کمیته ملی راهپیمایی بازگشت و لغو محاصره غزه نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن قدردانی از مشارکت گسترده فلسطینی‌ها در چهلمین راهپیمایی بازگشت در مرزهای غزه، نام راهپیمایی هفته آینده را «مبارزه با عادی سازی» روابط اعلام کرد. این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی ویدئویی را منتشر کرد و در این ویدئو به مردم نوار غزه درخصوص پیامدهای مشارکتشان در تظاهرات روز بازگشت در نزدیک نوار مرزی با اسرائیل هشدار داد.در راهپیمایی‌های بازگشت که از 10 فروردین تاکنون برگزار شده است دست کم 26 فلسطینی شهید و بیش از 26 هزار نفر مجروح شده‌اند.
مردمی‌ترین جنبش
پایگاه خبری «میدل ایست آی» ‌انگلیس اما با انتشار گزارشی تاکید کرده راهپیمایی‌های بازگشت فلسطینیان در سال جاری میلادی مردمی‌ترین جنبش ادامه دار جهان بوده است.
این پایگاه خبری نوشته، این راهپیمایی‌ها از 30 مارس سال جاری(10 فروردین) و همزمان با روز زمین آغاز شد، روزی که فلسطینیان مصادره سرزمین‌های خود توسط ‌اشغالگران صهیونیست را محکوم می‌کنند. دراین گزارش به این مسئله هم‌اشاره شده که از آغاز راهپیمایی‌های بازگشت تا کنون ستاره‌های هالیوودی به جمع‌آوری 60 میلیون دلار برای ارتش اسرائیل در جشن جمع‌آوری کمک به اسرائیل اقدام کرده‌اند که انتقادات شدیدی را به دنبال داشته است.
تخریب 538 خانه فلسطینی
 یک موسسه فلسطینی نیز در گزارشی اعلام کرد ‌اشغالگران صهیونیستی در سال 2018 اقدام به تخریب 538 خانه و ساختمان شهروندان فلسطینی نموده که منجر به آواره شدن 1300 فلسطینی شده است.
به گزارش خبرگزاری قدس، مرکز پژوهشی «عبدالله الحورانی» وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین روز جمعه در گزارش خود اعلام کرد: عملیات تخریب ساختمان‌های فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها به بی‌خانمانی و آوارگی 1300 شهروند منجر شده که 225 کودک در میان آنها حضور داشته و مخالفتی آشکار با توافق چهارم ژنو و قوانین مختلف بین‌المللی است. همچنین این گزارش از تخریب مدارس و مهد کودک‌های فلسطینی توسط‌اشغالگران صهیونیست خبر داد به طوری که سال 2018 شاهد تخریب 5 مدرسه از مجموع 20 ساختمان آموزشی بوده است که از ابتدای سال تا کنون در معرض تخریب یا تصرف قرار داشته‌اند.