kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
اعتراف ترامپ به شکست در منطقه

7 تریلیون دلار خرج کردیم حالا باید در تاریکی و مخفیانه به عراق سفر کنیم!

نخست‌وزیر و دیگر مقامات ارشد عراق به درخواست «دونالد ترامپ» برای دیدار با وی در استان الانبار، پاسخ منفی دادند و سفر مخفیانه و سرزده رئیس‌جمهور آمریکا به این استان را نقض حاکمیت عراق دانستند. ترامپ هم گفت که علی‌رغم هزینه هفت تریلیون دلاری آمریکا در منطقه، او باز هم مجبور است مخفیانه به منطقه سفر کند!



سرویس خارجی-

عراق روز چهارشنبه گذشته شاهد یک اتفاق بزرگ بود و باید آن را سیلی محکم دولت و ملت عراق به گوش آمریکا دانست. این اتفاق را که رئیس‌جمهور آمریکا از روی جهل و حماقت آن را زمینه‌سازی کرد، اهمیتش به اندازه‌ای است که به عنوان یک نقطه عطف، در تاریخ عراق ثبت خواهد شد؛ این واقعه را در یک جمله می‌توان چنین خلاصه کرد که «ملت و دولت عراق، هیبت پوشالی آمریکا را لگدمال کردند.»
«دونالد ترامپ» که با گذشت دو سال از ورودش به کاخ‌سفید، هنوز هم درک درستی از تحولات منطقه ندارد و باد غرور رهایش نکرده است، چهارشنبه گذشته به همراه همسرش مخفیانه و به‌طور سرزده وارد پایگاه نظامی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» شد، تا به اصطلاح با نظامیان آمریکایی، به مناسبت عید کریسمس ضیافت برگزار کند و عکس یادگاری بگیرد.
واکنش دولت و پارلمان عراق
اما این دیدار سه ساعته ترامپ و پیامدهای آن، وحدت و یکپارچگی دولت و ملت عراق و در مقابل، شکست و خفت آمریکایی‌ها را به رخ جهانیان کشید.
قضیه از این قرار است که رئیس‌جمهور آمریکا از همان استان الانبار از «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، «برهم صالح» رئیس‌جمهور و «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق خواست، به دیدارش در استان الانبار بروند! اما، نخست‌وزیر و دو مقام دیگر عراق، این درخواست را رد کرده و سفر سرزده رئیس‌جمهور آمریکا را نقض حاکمیت عراق خواندند. پارلمان عراق پس از مطلع شدن از ماجرا، نشست اضطراری برگزار کرد و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز طی سخنانی، به ترامپ یادآور شد که این کشور، تحت اشغال نیست.
واکنش مردم: اینجا فرزندان حیدر کرار
زندگی می‌کنند
در مرحله بعد، این مردم عراق بودند که از ماجرا با خبر شدند. آنها نیز با راه‌اندازی «هشتگ» در فضای مجازی، به رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شدند که عراق، عربستان نیست. در پیام‌های مردم عراق آمده است: «اینجا (عراق) فرزندان حیدر کرار» و «اباعبدالله الحسین(ع)» زندگی می‌کنند و نه فرزندان «معاویه» و «محمدبن عبدالوهاب»!
همچنین، همزمان با حضور ترامپ در استان الانبار، سفارت آمریکا در بغداد نیز هدف دو فروند موشک از طرف افراد ناشناس قرار گرفت.
واکنش گروه‌های سیاسی
گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق نیز مثل مردم، به گونه‌ای علیه سفر مخفیانه ترامپ واکنش نشان دادند که عمق احساسات ضدآمریکایی آنها را نشان می‌دهد.
گروه موسوم  به «عصائب اهل حق» که جزو زیرمجموعه بسیج مردمی (حشد الشعبی) به‌حساب می‌آید، اعلام کرد: آمریکا را مثل سال 2011 مجبور خواهیم کرد که عراق را ترک کند. «قیس الخزئلی» مسئول این گروه هم اعلام کرد، بازدید مخفیانه ترامپ از عراق، مغایر عرف دیپلماتیک بین‌المللی و بیانگر توطئه جدید آمریکا علیه ملت عراق است.«هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش «نجبا»ی عراق نیز این کشور را متعلق به شهدا و مقاومت دانست و به آمریکا متذکر شد؛ در چنین کشوری، ایجاد پایگاه امکان‌پذیر نیست. حزب‌الله عراق نیز اعلام کرد: آمریکا را مجبور به خروج از عراق می‌کنیم.«فراکسیون اصلاح و بازسازی» در پارلمان عراق هم سفر ترامپ را محکوم و اعلام کرد، اقدام رئیس‌جمهور آمریکا، نقض آشکار حاکمیت عراق است.ائتلاف «سائرون» وابسته به «مقتدا صدر» امام خواستار برخورد محتاطانه با سفر ترامپ به عراق شده‌ است.
واکنش‌هادی عامری
«هادی عامری»، رئیس ائتلاف «فتح» و یکی از فرماندهان ارشد «حشدالشعبی» عراق، خطاب به ترامپ گفت: حضور هیچ نیروی زمینی خارجی و حتی پایگاه‌های ثابت (آنها) را در خاک عراق نمی‌پذیریم.
به گزارش فارس، عامری تصریح کرد: بر سر حضور هیچ نیروی (خارجی) حتی برای آموزش، توافق نکرده و نخواهیم کرد.
واکنش عبادی و مالکی
«حیدر عبادی» و «نوری مالکی» نخست‌وزیران سابق و اسبق عراق هم با صدور بیانیه‌های جداگانه‌‌ای، اعلام کردند، حاکمیت عراق با جانفشانی ملت به دست آمده و خط قرمزی است که نمی‌توان آن را زیر پا گذشت. عبادی به آمریکایی‌ها متذکر شد که این نوع تعامل با عراق، به حاکمیت این کشور آسیب خواهد رساند.
منتظر الزیدی
«منتظر الزیدی» خبرنگار تلویزیون «العراقیه» که در سال 2008 به سمت «جرج بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا کفش پرتاب کرده و سپس، از طرف مردم عراق به پاس این اقدامش، نماینده مجلس شد به سفر مخفیانه «دونالد ترامپ» به عراق واکنش نشان داد و گفت: «اگر می‌دانستیم که تو به عراق می‌آیی، 30 میلیون کفش آماده می‌کردیم. این اظهارات، اوج احساسات ضدآمریکایی مردم عراق و همچنین شکست آمریکا در منطقه را به خوبی آشکار می‌کند.
واکنش پارلمان عراق
کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق هم به دولت این کشور درباره نقشه‌های مشکوک آمریکا در سوریه هشدار داد. «رامی السکینی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق درباره کشانده شدن دولت این کشور به دام طرح‌های مشکوک و تردید‌آمیز آمریکا و تلاش‌هایش برای سوق دادن عراق به داخل سوریه هشدار داد و بر اهمیت هماهنگی امنیتی میان عراق و سوریه به دور از واشنگتن یا دیگران در راستای منافع دو کشور همسایه تاکید کرد.
السکینی اظهار داشت، کمیسیون روابط خارجی پارلمان خواستار حضور وزیر خارجه در پارلمان برای بررسی پرونده‌های مربوط به تحرکات نظامیان آمریکایی در عراق و همچنان سخنان ترامپ مبنی بر خارج کردن نظامیانش از سوریه و دعوت از عراق برای اعزام نیرو به منظور پر کردن خلأ ناشی از عقب‌نشینی آمریکایی‌ها شده است.
وی تاکید کرد هرگونه تحرکات نظامیان آمریکایی، مشکوک است و ما نمی‌دانیم در دام طرح‌ها و دیدگاه ترامپ درباره اداره منطقه گرفتار شویم.
السکینی خاطر نشان کرد، واشنگتن هیچ گامی جز در راستای حمایت از منافعش برنمی‌دارد، در نتیجه ما باید از سیاست محوربندی با آمریکا دوری کنیم، زیرا به ضرر عراق و امنیت کلی منطقه است و باید در قبال گام‌های مشکوک واشنگتن که تلاش می‌کند ما را به سمت آن بکشاند، هوشیار و محتاط باشیم.
اظهارات ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا پس از ورود سر زده به الانبار، بدون در نظر گرفتن شرایط و واقعیت‌های این کشور، اظهار داشت که هیچ طرحی برای خروج نیروهای آمریکایی‌ از عراق در سر ندارد. به گزارش تسنیم، وی افزود: اگر بخواهیم عملیاتی در سوریه انجام دهیم، ممکن است از عراق به عنوان پایگاه استفاده بکنیم!
ترامپ پس از بازگشت به کشورش نیز طی توئیتی، گله کرد که آمریکا علی‌رغم هزینه کردن بیش از هفت تریلیون دلار در منطقه، هنوز هم وی باید تحت حفاظت شدید امنیتی و آن هم مخفیانه به منطقه سفر کند.
حاشیه‌های سفر ترامپ
هواپیمای حامل رئیس‌جمهور آمریکا شبانه و بدون اطلاع دولت عراق، چهارشنبه شب وارد پایگاه هوایی «عین‌الاسد» در استان الانبار در غرب عراق شد.
 ترامپ در ماه‌های اخیر با انتقادها روبه‌رو بود که چرا تاکنون با نظامیان خود در مناطق دور افتاده و ناامن دیدار نداشته است. اما فقط این مسئله نبود که رئیس‌جمهور آمریکا را به عراق کشانده است.بعد از اعلام خروج آمریکا از سوریه، ترامپ به شدت تحت فشار جمهوری‌خواهان، دمکرات‌ها و صهیونیست‌ها قرار گرفت. انتقادات تحت این عنوان بود که رئیس‌جمهور آمریکا پشت هم‌پیمان خود در منطقه(رژیم صهیونیستی) را خالی کرده و عملا سوریه را تحویل ایران داده است. این وضعیت باعث شد که ترامپ برای برطرف شدن اتهامات علیه خود، سفری عجولانه را ترتیب بدهد.علاوه‌بر آن، ترامپ از این سفر خود بهره‌برداری انتخاباتی نیز کرده و با پخش کلاه‌هایی که سال 2019 روی آنها درج شده بود، برای خود در انتخابات آتی تبلیغ کرده است. وی همجنین، در جایی گفته که چراغ‌های هواپیمایش در زمان ورود به آسمان عراق خاموش بوده است.