kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳

زلزله سیاسی در دولت عربستان کابینه سعودی قربانی بلندپروازی‌های بن‌سلمان شد

برکناری برخی از مهم‌ترین وزرای کابینه سعودی از جمله وزیر خارجه عربستان باعث شده تا کارشناسان این تغییرات را تلاشی با هدف نجات بن سلمان از شکست‌های منطقه‌ای تحلیل کنند.


سرویس خارجی-

سال 2018 سال شکست‌های پی‌درپی بن‌سلمان بود و این تغییر و تحولات گویا با هدف مقصر معرفی کردن هر کسی جز بن‌سلمان صورت می‌‌گیرد.
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در چند سال اخیر با چالش‌هایی مواجه بوده که تقریبا در همه آنها شکست خورده است. جنگ یمن، بحران سوریه، انتخابات لبنان، محاصره قطر و قتل خاشقجی مسائلی بودند که بن سلمان به عنوان بازنده بزرگ در همه آنها مطرح است. در این شرایط فشارها بر بن سلمان در مورد قتل خاشقجی باعث شد که وی حتی تا آستانه برکناری از ولیعهدی نیز پیش برود. در این شرایط بن سلمان به عنوان حاکم عملی عربستان پادشاه سعودی را وادار به تغییراتی در کابینه عربستان کرده که برخی آن را تلاش ولیعهد سعودی برای تثبیت قدرت، برخی آن را باج بن سلمان به مخالفان و برخی نیز آن را صرفا یک فریب در راستای انحراف افکار عمومی می‌دانند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، پادشاه عربستان با صدور فرمانی تغییراتی را در کابینه این کشور ایجاد و برخی مقامات و شاهزادگان سعودی را نیز بر کنار کرده است. در روند تغییر ساختار کابینه و شورای امور سیاسی و امنیتی عربستان، عادل الجبیر وزیر خارجه ضدایرانی عربستان برکنار و «ابراهیم العساف» به عنوان جانشین وی انتخاب شده است. «العساف» وزیر اقتصاد و دارایی عربستان بود که دو سال پیش در جریان اقدامات بن سلمان با عنوان مبارزه با فساد برکنار شده بود! الجبیر هم به عنوان وزیر مشاور در امور خارجه تعیین شده است! عادل الجبیرپس از برکناری از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور به خاطر صدور دستور برکناری وی از سمت وزیر خارجه و تعیین او به عنوان وزیر مشاور در امور خارجه قدردانی کرده است!
«عبدالله بن بندر» نیز به عنوان وزیر گارد ملی عربستان و ترکی الشبانه به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی عربستان معرفی شدند. همچنین ترکی آل الشیخ از ریاست سازمان ورزش عربستان برکنار شده است. شاهزاده فیصل بن خالد، امیر منطقه عسیر نیز از سمت خود برکنار و به عنوان مشاور دفتر سلطنتی انتخاب شد و شاهزاده ترکی بن طلال جانشین او به عنوان امیر منطقه عسیر شده است. محمد بن نواف بن عبدالعزیز بن آل‌سعود، سفیر عربستان در لندن نیز در جریان این تغییرات برکنار شده است. همچنین محمد بن صالح الغفیلی، مشاور امنیت ملی از سمت خود برکنار و مساعد بن محمد العیبان، به عنوان جانشین وی انتخاب شده است. در کل در تغییرات کابینه عربستان، مقامات جدیدی برای ریاست گارد ملی، اداره کل امنیت عمومی و وزارت اطلاع‌رسانی معرفی شده‌اند. سعودی‌ها می‌گویند سلمان پادشاه عربستان دستور داده یک سازمان فضایی ملی نیز ایجاد شود که ریاست آن را یکی دیگر از پسران وی به نام «سلطان بن سلمان‌‌» در اختیار خواهد داشت. سلطان بن سلمان اولین فضانورد عرب به شمار می‌رود!
واکنش‌ها
تغییرات گسترده در کابینه سعودی که برخی آن را «زلزله سیاسی» نامیده‌اند واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشته است. «روزنامه نیویورک تایمز» در این ارتباط، نوشته «علی‌رغم افزایش انتقاد‌های بین‌المللی از ولیعهد عربستان، پادشاه این کشور با ایجاد تغییرات در کابینه، اهرم‌های قدرت را در دستان پسرش تثبیت کرد، زیرا بسیاری از افرادی که ارتقا مقام یافتند از دوستان نزدیک محمد بن سلمان هستند. وال استریت ژورنال هم این تغییرات را در راستای حمایت پادشاه از بن سلمان تعبیر
 کرده است.