kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

ظریف: برجام را به معیشت گره زدیم تا مطالبات برای انعقاد برجام بالا برود!(خبر ویژه)

تصریح وقیحانه محمدجواد ظریف مبنی بر فریب اقتصادی مردم در برجام، سزاوار توبیخ وی و دیگر دولتمردان مسئول، در مجلس و دستگاه قضایی است.

محمدجواد ظریف اخیراً در مصاحبه با روزنامه خراسان با رد این که اهداف برجام، اقتصادی بود، گفت: باید دو موضوع را از هم جدا کنیم. یکی از اهداف راهبردی ما از برجام و دیگری مابه‌ازاهای اقدامات ما و غرب. بله غربی‌ها باید هزینه می‌دادند که آن هزینه اقتصادی بود. آن زمان یک معادله‌ای درست شد بین اقدامات ما و اقدامات غربی‌ها، اقدامات ما هسته‌ای بود و اقدامات آن‌ها اقتصادی، بنابراین در این که غربی‌ها در انجام تعهدات خود کوتاهی کردند، شکی نیست.
اما این واقعیت به این معنی نیست که هدف از برجام اقتصادی بود. اصلاً این طور نیست. مذاکرات ما درباره برجام تا فروردین 94 (یعنی سه ماه قبل از توافق نهایی برجام) صرفاً هسته‌ای و امنیتی بود. آقای دری اصفهانی که واقعاً هم خدمات شایانی به برجام کرد در فروردین 94 در لوزان وارد مذاکرات شد یعنی تا آن زمان ما بحث تخصصی اقتصادی نمی‌کردیم. بحث‌های هسته‌ای، امنیتی و خارج شدن از شورای امنیت بحث‌های اصلی ما بود و این که کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمی‌سازد.
(برخلاف این ادعای ظریف، آقای روحانی در روز اعلام توافق برجام، تصریح کرد که همه تحریم‌های بانکی و مالی بالمره در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد. او همچنین گفته بود تحریم‌ها باید برداشته شود تا مشکل تولید و اشتغال و رونق اقتصادی و آب خوردن مردم و آلودگی هوا برطرف شود. همچنین رونق بخشیدن به اقتصاد ازطریق توافق به حدی که مردم بی‌نیاز از یارانه شوند، از شعارهای دولت بود. همچنین حامیان دولت مدعی بودند هر روز تأخیر در اجرای برجام چند صد میلیون دلار خسارت به همراه دارد).
ظریف در ادامه ضمن تحریف واقعیت‌های مسلم مدعی شد: این که ما بیاییم صورت مسئله را عوض کنیم و بگوییم هدف برجام رفع تحریم‌ها بود و ما نرسیدیم درست نیست. هدف برجام چیز دیگری بود که حاصل شد. وظیفه اروپا و آمریکا رفع تحریم‌ها بود که به خصوص آمریکایی‌ها نشان دادند طرف مذاکراتی خوبی نیستند. این به آن معنا نیست که دوباره هدف برجام را بازتعریف کنیم. اما اشکال این است که در داخل، دولت برجام را با اقتصاد و معیشت مردم گره زده است. شاید به دلیل فشارهای برخی محافل داخلی که می‌خواستند فرایند برجام طی شود، دولت مجبور شد که سرنوشت برجام را با اوضاع اقتصادی مردم گره بزند تا مطالبات را برای انعقاد توافق بالا ببرد. به نظر می‌رسد این نقطه انحراف باشد و الان ادبیاتی که تثبیت شده این است که هدف برجام اقتصاد بوده و چون نرسیدیم برجام شکست خورده است.
اذعان به بالا بردن مطالبات عمومی برای انعقاد (به هر قیمت توافق)، اعتراف به خیانت دیگری هم هست و آن اینکه بدین ترتیب با یک دروغ و تبدیل آن به مطالبه عمومی، عملاً کشور را در عرصه مذاکره و چانه‌زنی، پیشاپیش خلع سلاح کرده و در مقابل دشمن، مجبور وانمود کرده‌اند!!