kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۵۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
در اولین واکنش به شورش‌ها

عمرالبشیر به مردم سودان«وعده زندگی شرافتمندانه» داد

رئیس‌جمهور سودان در اولین واکنش خود به گسترش موج اعتراض‌های مردمی در این کشور، وعده داد اصلاحات اقتصادی را آغاز کند و زندگی «شرافتمندانه‌ای» را تقدیم مردم نماید.




«عمر البشیر»، در جمع فرماندهان نظامی و امنیتی در خارطوم و در نخستین واکنش خود به اعتراض‌هایی که حالا 7 روزه شده ، به معترضان وعده انجام اصلاحات اقتصادی و یک زندگی شرافتمندانه را داد. وی از مردم خواست به کسانی که شایعه رواج می‌دهند، توجهی نکنند. «البشیر» همچنین وعده انجام اقداماتی را داد که «اعتماد مردم را به بخش‌های بانکی برگرداند.»
او از «تلاش‌های هماهنگ نیروهای نظامی و دستگاه امنیت و اطلاعات برای حفاظت از امنیت و جان شهروندان» هم قدردانی کرد. این اولین واکنش عمر البشیر به اعتراضات مردمی علیه وضعیت وخیم اقتصادی در این کشور به شمار می‌رود. گفته می‌شود برخی از مردم این کشور حتی دسترسی به نان هم ندارند.
به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، تعدادی از شهرهای سودان از چهارشنبه گذشته شاهد برگزاری تظاهرات و اعتراضات مردمی به گرانی شدید کالاهای اساسی از جمله افزایش قیمت سوخت و کمبود نان است که این اعتراضات 37 کشته بر جای گذاشته است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است گروهی از مردم 4 روز است نمی‌توانند نان برای خوردن پیدا کنند.
گفتنی است در حالی که مقامات سودانی اعتراضات به وجود آمده را داخلی می‌دانند، برخی تحلیلگران معتقدند دخالت کشورهای دیگر در امورداخلی این کشور از مهم‌ترین دلایل مشکلات این کشور است. در همین رابطه یک کشور به سودان پیشنهاد داده که در مقابل کمک به این کشور در بحران کنونی باید روابط خارطوم به طور کامل با ایران، ترکیه و قطر قطع شود. این کشور که احتمالا عربستان یا امارات است به خارطوم پیام داده، اگر این شرط را انجام دهد، مشکل آرد و نان سودان را حل می‌کند.
از سوی دیگر، حکومت کویت روز گذشته برای حمایت از سودان به منظور عبور از بحران اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند اعلام
 آمادگی کرد.