kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳

قهرمانان بزرگ فلسطین در این روستا پرورش می‌یابند

«کوبر» نام روستایی فلسطینی در قلب کرانه باختری است که به روستای «قهرمان‌پرور» شهره شده؛ چرا که عملیات‌های شهادت‌طلبانه موثر غالبا از سوی جوانان ساکن این روستا صورت گرفته طوری که صهیونیست‌ها نیز اعتراف می‌کنند، این روستا گاهی معادلات امنیتی اسرائیل را به هم می‌ریزد.

 

در این روستا ما در برابر خانواده‌هایی قرار می‌گیریم که جوانان خود را برای انجام عملیات مسلحانه علیه صهیونیست‌ها تربیت می‌کنند. برخی از آنها سال‌ها زندانی بوده‌اند و برخی دیگر به حبس ابد محکوم شده‌اند. «کوبر» میان شهرک نشین‌های حلمیش، نحلیئیل و عطیروت قرار گرفته و بسیاری از مجریان عملیات‌های شهادت طلبانه معروف و موثر، اهل این روستا بوده‌اند.
در اکتبر 2011 این روستا شاهد جشن بزرگی بود که به مناسبت آزادی چهار اسیر فلسطینی در پرونده تبادل اسرا برگزار شد، در بین اسرای آزاد شده نائل و فخری البرغوثی حضور داشتند که بیش از 30 سال را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده بودند.
اما این روزها روستای کوبر مجددا به نقل محافل خبری تبدیل شده است، چون مشخص شده که «صالح البرغوثی» جوان 29 ساله فلسطینی که مجری عملیات «عوفرا» بود و توانست 7 اسرائیلی را مجروح کند از اهالی همین روستا بوده است. «صالح البرغوثی»، فرزند «عمر البرغوثی» یکی از رهبران حماس در کرانه باختری است، «نائل البرغوثی» عموی وی است و دایی‌اش «جاسر» نام دارد که 9 بار به حبس ابد محکوم شده اما در جریان تبادل اسرا آزاد شده است. «جاسر» همان کسی است که متهم به طراحی عملیات عوفرا نیز هست. چون وی منطقه عملیات و اطراف آن را بسیار خوب می‌شناسد. در بین دیگر اهالی روستای کوبر، مروان البرغوثی دیده می‌شود که رهبر فلسطینی که به گذراندن پنج حبس ابد محکوم است و هم‌اکنون
در زندان‌ است.
به گزارش قدسنا، فهرست بلند بالایی را می‌توان از جوانان روستای «کوبر» تهیه کرد که عملیات‌های مسلحانه منجر به قتل صهیونیست‌ها را انجام داده‌اند. ساکنان روستای کوبر به 15 شهید و ده‌ها زخمی و جانباز و صدها اسیری که داده‌اند افتخار می‌کنند، این در حالی است که این روستا در مجموع 4500 نفر جمعیت دارد.
کوبر در منطقه« بی» کرانه باختری قرار دارد که سیطره امنیتی آن با سرزمین های ‌اشغالی و امور شهری آن بر عهده تشکیلات خودگردان است. اما مراکز اصلی آموزشی و دینی آن در منطقه «سی» کرانه باختری که تحت سیطره کامل امنیتی و شهری صهیونیست‌هاست. در این منطقه چندین مدرسه و چهار مسجد وجود دارد، همچنین این منطقه از مقرهای اصلی آغازگر جنبش جهانی تحریم اسرائیل(بی‌دی‌اس) محسوب می‌شود که عمر البرغوثی از اهالی کوبر یکی از مؤسسان آن است. اهالی کوبر شکل‌گیری اسرائیل را یک فاجعه می‌دانند و حماس که خواهان نابودی اسرائیل است تشکیل دهنده ساختار اصلی فکری، سیاسی و عقیدتی مردم این روستا
 است.