kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
معاریو فاش کرد

سعود القحطانی از سوی بن‌سلمان مسئول بزک اسرائیل شده است

بن سلمان، ولیعهد سعودی ماموریت بزک اسرائیل را به سعود القحطانی، مشاور ویژه خود سپرده است. قحطانی همان فردی است که در ماجرای قتل «خاشقجی» نیز به شدت فعال بود.



به نوشته یک روزنامه صهیونیستی،

«سعود القحطانی» مشاور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که اخیرا به دلیل مشارکت در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی به ظاهر از کار برکنار شد، جایگاه ویژه‌ای نیز در عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان داشته است. تسنیم در این باره به نقل از روزنامه «معاریو» نوشته، محمد بن سلمان، سعود القحطانی مشاور خود را مامور بهبود چهره اسرائیل کرده بود. این روزنامه رژیم صهیونیستی سپس به چند منبع در رسانه‌های آمریکا‌اشاره کرده و نوشته «زیباسازی و بهبود وجهه اسرائیل در میان افکارعمومی عربستان،‌ ماموریت ویژه‌ای بود که بن سلمان به القحطانی واگذار کرده بود.»روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا هم چند روز پیش گزارش داده بود القحطانی که جایگاه وزیر را به عنوان مشاور دربار پادشاهی داشت، ‌به رسانه‌های سعودی دستور داده بود در راستای تغییر نگاه به چهره اسرائیل در پادشاهی سعودی گام بردارند که در گذشته به عنوان دشمنِ صهیونیستی (العدو الصهیونی) توصیف می‌شد. انتشار مقالاتی در رسانه‌های سعودی در حمایت از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، دستورات القحطانی به رسانه‌های سعودی را نشان می‌دهد، همچنین سایت‌های اینترنتی نزدیک به حاکمان ریاض، برای اولین بار در تاریخ رسانه‌های سعودی به گرفتن مصاحبه‌هایی با مقامات صهیونیست پرداختند.
«ژاکی حـوکی» نــویـسـنده صهـیـونیـست در مقاله‌ای در معاریو نوشته تمایل خبرنگاران، ‌نویسندگان و شخصیت‌های دانشگاهی سعودی مرتبط با نظام حاکم در ریاض برای تمجید از اسرائیل و حمایت از مواضع آن در بسیاری از مسائل نشان می‌دهد که این مسئله در چارچوب رویکرد رسمی برای بهبود وجهه اسرائیل در میان افکارعمومی عربستان با هدف مشروعیت بخشی به توسعه روابط با تل‌آویو قرار دارد...با بررسی نوشته‌ها و اظهارات نخبگان سعودی مرتبط با نظام حاکم در ریاض صحت آنچه روزنامه وال استریت ژورنال فاش کرده بود، مشخص می‌شود مبنی بر اینکه سعود القحطانی، رهبری تحرکات را برای بهبود وجهه اسرائیل در عربستان برعهده‌دارد.
به اعتقاد این نویسنده صهیونیست، تحت تاثیر دستورات القحطانی، نوشته‌ها و مطالب روزنامه‌نگاران، تحلیلگران و نخبگان سعودی مرتبط با حاکمان ریاض به تمجید از اسرائیل و همبستگی با این رژیم و دشمنی با فلسطینی‌ها پرداخته گویی این مطالب از سوی دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل صادر شده است. «حوکی» به این مسئله هم‌اشاره می‌کند که تحرکات القحطانی بنا به دستور محمد بن سلمان با هدف فراهم کردن فضاها برای ایجاد تحول در ماهیت روابط عربستان با اسرائیل و خارج کردن آن از دایره سری بودن به حالت علنی صورت گرفته است. به گفته این تحلیلگر صهیونیست، بمب خبری همچون کشته شدن جمال خاشقجی اما مانع تحقق این طرح بن‌سلمان شده است.