kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳

دختر 6 ساله یمنی، معروف به «چشم بشریت» پس از یک‌سال از زندان سعودی‌ها آزاد شد

«بثینه الریمی»، کودک یمنی که به «چشم بشریت» معروف شده است پس از یک سال اسارت در عربستان در چارچوب توافق تبادل اسرا با رژیم سعودی آزاد شد. وی به همراه خانواده‌اش در زندان‌های سعودی بود!
سرویس خارجی-

یک سال پیش تصویر کودکی یمنی که چشم به شدت ورم کرده خود را با دست باز نگه داشته بود تا بتواند ببیند به سوژه رسانه‌ها تبدیل شد. «بثینه الریمی» تنها فرد در میان خانواده‌اش بود که از حمله جنگنده‌های متجاوز سعودی جان سالم به دربرده بود. پدر، مادر، 5 برادر و دایی این کودک شش ساله در حمله آل‌سعود کشته شدند. پس از این حمله، تصویری از وی منتشر شد که دهان و چشمانش به شدت متورم است و تلاش می‌کند با دست چشمان ورم کرده‌اش را باز نگه دارد تا بتواند اطرافیانش را در یکی از بیمارستان‌های صنعا ببیند. سعودی مهرماه 96 برای سرپوش نهادن بر جنایت‌های خود در یمن «بثینه الریمی» را ربود. حالا وی پس از 14 ماه آزاد شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تلویزیون المسیره، عبدالقادر المرتضی، رئیس‌سازمان ملی امور اسیران و مفقودین یمن جمعه به دیدن «بثینه» که به «چشم بشریت» معروف شده است رفت. بثینه که در چارچوب توافق تبادل اسرا با رژیم عربستان آزاد شده است، صبح جمعه به همراه خانواده عمویش به صنعا بازگشت.
«المرتضی» از سلامتی «بثینه الریمی» و خانواده عمویش که از یمن ربوده شده و به خارج از این کشور منتقل شده بودند اطمینان حاصل کرد. بثینه و خانواده عمویش حدود یک سال در خارج از یمن بودند که در این مدت با مشکلات زیادی به علت مخالفت با برائت به جنایتکاران سعودی درخصوص جنایتی که مرتکب شده بودند مواجه شدند. المرتضی گفت: «در مذاکرات شرط کردیم که همه ربوده شدگان و همه کسانی که تحت حصر خانگی قرار دارند باید آزاد شوند و ما می‌دانستیم که یمنی‌های ربوده شده زیادی در عربستان هستند که یا در خود عربستان مقیم بودند و یا از یمن ربوده شده‌اند؛ بنابراین ما پس از آنکه نام بثینه و عموی او و فرزندان عمویش را ارائه کردیم با فشار‌های زیادی مواجه شدند و می‌خواستند بر جنایتی که مرتکب شده‌اند سرپوش بگذارند و احساس کردند که برابر رسوایی بزرگی قرار گرفته‌اند و مجبور شدند آنها را حتی پیش از زمان آغاز تبادل اسیران آزاد کنند. ما بسیار خوشحالیم چرا که آنچه که می‌خواستیم آزادی آنها و آزادی اسیران و مفقودین بود.» وی افزود: «سعودی‌ها پس از آنکه آنها را ربودند و به عربستان منتقل کردند، همه آنها را تحت اقامت خانگی قرار دادند و پس از آن عموی بثینه برای مدت شش ماه در یکی از زندان‌های عربستان قرار داشت.»
«المرتضی» از همه سازمان‌های بین‌المللی و داخلی و همچنین رسانه‌ها خواست به دیدن این خانواده مظلوم بروند تا از ظلم و ستمی که به آنها شده است آگاه شوند.
حمله به آمبولانس‌ها!
از سوی دیگر و در ادامه تجاوز سعودی‌ها، وزارت بهداشت یمن جمعه گزارش داد که در حملات جنگنده‌های سعودی به دو خودروی آمبولانس در استان الجوف یمن، چهار تن کشته و یک تن دیگر زخمی شده است.
تصویب قطعنامه
از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه شماره ۲۴۵۰ را که برای تأیید آتش‌بس میان گروه‌های یمنی صادر شده به تصویب رساند. ۱۵ کشور عضو شورای امنیت جمعه بعد از جدال‌های چند روزه بر سر دو قطعنامه رقیب جهت تأیید آتش‌بس یمن سرانجام پیش‌نویس تهیه شده توسط انگلیس را به تصویب رساندند. انگلیس و آمریکا دو پیش‌نویس رقیب در شورای امنیت توزیع کرده بودند. روسیه با پیش‌نویس آمریکا به دلیل آنکه اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کرد، مخالف بود. اعضا، سرانجام جمعه بر سر رأی به پیش‌نویس انگلیس توافق کردند.گروه‌های یمنی بعد از یک هفته گفت‌وگو زیر نظر سازمان ملل، پنجشنبه دو هفته گذشته در استکهلم سوئد اعلام کردند به توافقی برای آتش‌بس در شهر بندری الحدیده دست پیدا کرده‌اند. این توافق از بامداد سه‌شنبه اجرایی شد. پیش‌نویس انگلیس که اکنون به تصویب رسیده به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل اجازه می‌دهد تیمی را برای تسهیل اجرای توافق استکهلم و نظارت بر آن مستقر کند. این قطعنامه به علاوه توافق استکهلم را تأیید کرده و از گوترش می‌خواهد در اسرع وقت پیشنهاداتی را برای حمایت کامل سازمان ملل از این آتش‌بس ارائه کند. جنبش انصارالله، عربستان و دولت مستعفی یمن ساعاتی بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره توافق سوئد، از آن استقبال کرده و بر پایبندی خود به این توافق تاکید کردند.