kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹

کشور درگیر مشکلات /دومین جلسه غیرعلنی مجلس برای نماینده فحاش!

در حالی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است برای دومین روز متوالی جلسه غیرعلنی مجلس به حواشی یک نماینده اختصاص یافت، قسیم عثمانی نیز در جلسه دیروز تاکید کرد که طبق جمله معروف امام(ره) مجلس در راس امور قرار دارد نه نمایندگان!



دیروز مجلس کار خود را همچون روز سه شنبه با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. بررسی حاشیه‌های حضور نماینده سراوان در گمرک در دستور کار جلسه غیرعلنی قرار داشت. اختصاص دومین جلسه غیرعلنی به حواشی یک نماینده در حالی صورت می‌گیرد که اکنون برخی طرح‌های مهم در نوبت قرار دارند و همچنین موضوع مهم بودجه و مشکلات معیشتی مردم نیز بار وظایف مسئولان و نمایندگان را سنگین‌تر کرده است. روز گذشته نیز نمایندگان در جلسه غیرعلنی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌سازمان گمرک این موضوع را مورد بررسی قرار داده بودند.
کمیته‌ای برای کنترل گرانی‌ها
عباس گودرزی عضو فراکسیون ولایی و نماینده مردم بروجرد در مجلس در تذکر شفاهی خود که دیروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس مطرح شد، به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی تذکر داد و گفت: متأسفانه برخی محدودیت‌ها درخصوص کشت کشاورزان در نظر گرفته شده است و با توجه به کم بارشی در کشور و با توجه به شناخت اقلیمی کشور باید کشت جایگزین را برای کشاورزان تعریف کنیم ضمن اینکه خسارات وارده به آنها را نیز باید جبران کنیم.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گرانی کمر مردم را شکانده است و بهتر است کمیته‌ای تشکیل شده و درخصوص گرانی کالا و اجناس در ماه‌های پایانی سال نظارت لازم را داشته باشد تا فشار کمتری به مردم ایجاد شود.
امام فرمود مجلس در راس امور است
 نه نمایندگان
محمد قسیم عثمانی در جلسه علنی دیروز طی تذکر شفاهی با ‌اشاره به بررسی کلیپ منتشر شده از نماینده سراوان اظهار داشت: همه ما مدام یادمان می‌افتد که مجلس در رأس امور است اما  هرگز به این نکته توجه نمی‌کنیم که اگر مجلس در رأس امور و  عصاره ملت است، رفتار ما نمایندگان تا چه حد نشان از عصاره ملت بودن دارد؟
نماینده مردم بوکان در مجلس تصریح کرد: امام(ره) فرمودند که مجلس شورای اسلامی در رأس امور است و نفرمودند که نمایندگان در رأس امور هستند.
گفتنی است این تذکر عثمانی با اعتراض برخی از نمایندگان مجلس روبرو شد و آنان به نشانه اعتراض فریاد «دو - دو» سر دادند.
عثمانی تأکید کرد: وقتی به یک همکار زاهدانی ما بی‌حرمتی شد، جلسه غیرعلنی گذاشتیم و از وزیر اقتصاد خواستیم در این باره توضیح دهد و حتی وزیر را تهدید به استیضاح کردیم. این مسئله در حالی صورت گرفت که به یکی از نمایندگان بی‌احترامی شده بود اما همزمان با این مسئله چهار دانش‌آموز زاهدانی در آتش سوختند اما ما چه اقدامی انجام دادیم و کدام وزیر را استیضاح کردیم؟
نماینده مردم بوکان خاطرنشان کرد: در واقع حرف اصلی بنده این است که چرا نسبت به همکار خودمان حساسیت داریم اما توجهی به موضوع آتش سوزی مدرسه زاهدان نکردیم در حالی که باید از وزیر آموزش و پرورش می‌خواستیم که در مجلس حاضر شود و در این خصوص توضیح دهد.
علی مطهری در پاسخ به این تذکر گفت: قرار نیست ما بین این دو موضوع یکی را انتخاب کنیم و باید به هر دو موضوع بپردازیم. این طور نیست که یکی را انتخاب کنیم و به دیگری توجهی نداشته باشیم و قطعاً اقداماتی هم برای موضوع آتش سوزی در زاهدان می‌شود.
تعیین مجازات برای توهین به ادیان
مذاهب و اقوام
در جلسه علنی دیروز بررسی یک فوریت الحاق موادی به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی درخصوص اهانت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. این طرح به امضای ۸۲ نفر از نمایندگان رسیده بود.
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در دفاع از این طرح گفت: از خلأهای قانونی موجود، فقدان جرم‌انگاری درخصوص اهانت به ادیان، مذاهب قانونی و اقوام در کشور است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این طرح جهت جرم‌انگاری توهین به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام، احکامی پیش‌بینی شده است تا با توجه به مسائلی که اخیراً و در مناطقی از کشور به وجود آمده است، در راستای بازدارندگی و جلوگیری از وقوع خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقدام شود.
در ادامه نمایندگان مجلس یک فوریت این طرح را به تصویب رساندند.
در صورت تصویب نهایی این طرح، هرکس علناً نسبت به ادیان و مذاهب قانونی و مقدسات مسلم آنها، اقوام ایرانی و فرهنگ، زبان، آداب و رسوم مشروع قانونی آنها توهین نماید، حسب مورد به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.
این طرح همچنین مجازات‌هایی را در مورد انتشار تصاویر یا مطالب اهانت‌آمیز به قومیت‌ها و مذاهب در رسانه‌های مکتوب، در سخنرانی‌های عمومی یا رسانه‌های صوتی و تصویری، انتشار عکس، کاریکاتور تعیین کرده است.