kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
با حضور آیت‌الله جنتی

سامانه مشروح مذاکرات شورای نگهبان رونمایی شد

سامانه مشروح مذاکرات شورای نگهبان با حضور آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، حضرات آیات مدرسی یزدی و شب زنده‌دار از اعضای فقهای این شورا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، سیامک ره‌پیک رئیس‌پژوهشکده این شورا و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.




به گزارش خبرنگار کیهان، آیت‌الله شب‌زنده‌دار در این مراسم طی سخنانی ابراز داشت: در یکی از تشرفاتی که اعضای شورای نگهبان با رهبری معظم داشتند، ایشان سفارش فرمودند «شما نسبت به احکام دین تعصب داشته باشید، ممکن است مجریان به بن‌بست‌ها که بر می‌خورند، به راه‌حل‌های ثانویه و اضطراری برای برون رفت از مشکل برسند، وقتی شما بر متن حکم الهی اصرار کردید، مدیران هم ممکن است راه‌حل‌های صحیح و درست پیدا کنند.»
وی خاطرنشان کرد: مقصد اصلی تشکیل حکومت اسلامی، اجرای احکام الهی است اما ما الآن قوانین فراوانی داریم که برای زمان طاغوت است و در آن زمان نسبت به احکام الهی اهتمامی نبود و بسیاری از این قوانین مشتمل بر احکام خلاف شرع است. مقام معظم رهبری دو یا سه سال پیش از مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان خواستند که مصوبات مجلس قبل را مورد بررسی قرار دهند. شاید بیش از 20 قانون مورد بررسی قرار گرفت و الآن مشغول بررسی قانون مدنی هستیم.
عضو فقهای شورای نگهبان در همین زمینه بیان داشت: تقاضای من این است که نمایندگان محترم اهتمام ویژه‌ای نسبت به این قوانین داشته باشند. چون ابطال این قوانین یک خلأ قانونی ایجاد می‌کند، می‌توان بین نمایندگان محترم و شورای نگهبان یک تعاملی به وجود آورد و کمیسیون‌های خاصی برای اینگونه موارد در مجلس قرار داده شود تا از قبل، قانون جایگزین فراهم کنند که خلأ قانونی هم ایجاد نشود. این یک کار لازم است.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه، این وظیفه الهی است که از موارد خلاف شرع واقعا قوانین ما پالایش شود، گفت: تقاضای من از حضرت آیت‌الله جنتی و نمایندگان محترم مجلس این است که یک فکر عاجلی و راهکار مناسبی اندیشیده شود که اینها زمین نماند.
وی ابراز داشت: مقام معظم رهبری با آن نظر تیزبین و دقیقشان به اعضای شورای نگهبان فرمودند شما هر کدام‌تان باید یک کابینه داشته باشید. یعنی کسانی باشند تا با آنها مشورت کنید. من از حضرت آیت‌الله جنتی تقاضا می‌کنم در این راه گام بردارند؛ ممکن است شخصی بگوید من مستغنی هستم اما برخی مانند بنده مستغنی نیستند.
سیامک ره‌پیک، رئیس‌پژوهشکده شورای نگهبان نیز در این مراسم درباره بررسی لوایح چندگانه موسوم به FATF به ویژه CFT در شورای نگهبان، گفت: دیدم برخی‌اشخاص که شاید مسئولیت‌هایی هم داشتند، طوری بیان کردند که انگار این موضوع خیلی سریع، سطحی و با بی‌دقتی مورد بررسی قرار گرفت؛ من چون در مراحل بررسی آن بوده‌ام، می‌گویم اگر نگوییم بیشترین و بالاترین سطح کارشناسی درباره CFT را شورای نگهبان انجام داد، یکی از آنها شورای نگهبان بوده است.
وی افزود: حتی دوستان دولت هم که در جلسه شورا حضور پیدا کرده بودند، اذعان می‌کردند که سؤال‌ها و جواب‌هایی که انجام شد، نشان می‌دهد که شورای نگهبان نسبت به موضوع تسلط دارد. ما درباره این لایحه مطالعات زیادی کردیم. در قم، مجمع مشورتی فقهی شورای نگهبان، نظرات فقهی‌شان را اعلام کردند. درباره بحث‌های بین‌المللی و حق شرط مطالعات وسیعی صورت گرفت. همه دوستان استحضار دارند که این رویه‌ای است که در شورای نگهبان هست؛ اینکه کار پژوهشی قبل از بررسی صورت می‌گیرد.
لازم به ذکر است، در این مراسم، سامانه مشروح مذاکرات شورای نگهبان که همان سامانه شفافیت شورا است و همچنین کتاب «شورای نگهبان؛ نظارت بر انتخابات» رونمایی شد. این کتاب به تحلیل و تبیین صلاحیت شورای نگهبان در نظارت بر انتخابات و بررسی شبهات پیرامون آن می‌پردازد.