kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

آل‌سعود سال جدید میلادی را با کسری بودجه 35 میلیارد دلاری شروع می‌کند

سعودی‌ها که سال پر جنجالی را با ولیعهد جنجالی شان گذرانده اند، سال 2019 براي ششمین سال متوالی با کسری بودجه 35 میلیارد دلاری مواجه خواهند بود.



بودجه سال 2019 عربستان تصویب شد. ملک سلمان، پادشاه سعودی حین تصویب بودجه اعلام کرد، بودجه سال ۲۰۱۹ بزرگترین بودجه تاریخ عربستان با هدف افزایش رشد اقتصادی، سطح هزینه‌ها و نیز تحقق ثبات مالی، تمرکز بر بخش خصوصی و تقویت شفاف‌سازی هزینه‌ها در چارچوب اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ تصویب شده است.
اما سوای از این ادعاها، این بودجه با کسری قابل توجهی مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما میزان کسری بودجه عربستان در سال آینده 35 میلیارد دلار تخمین زده شده است. در لایحه بودجه این کشور که سال گذشته میلیاردها دلار صرف جنگ یمن و ریخت و پاش‌های ولیعهد جوانش کرد، اقتصاد آن باز هم به شدت به صادرات نفت وابسته خواهد بود.
 میزان درآمدها 260 میلیارد دلار پیش‌بینی شده که بخش عمده آن به درآمدهای نفتی مربوط می‌شود.
 بر اساس بیانیه‌ای دولتی که شاه سعودی منتشر کرد در این لایحه میزان هزینه‌ها 295 میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که بالاترین میزان در تاریخ این کشور به حساب می‌آید.
عربستان که مدعی بود تلاش برای تنوع بخشی به اقتصاد خود را افزایش داده از سال 2014 به دلیل سقوط شدید بهای نفت با کسری بودجه رو‌به‌رو است. طبق گزارش وزارت دارایی عربستان، ریاض در سال 2018 میزان کسری بودجه خود را در مقایسه با پیش‌بینی اولیه 31 درصد کاهش داد و به 36 میلیارد دلار رساند و این کار به لطف افزایش موقت بهای نفت صورت گرفت.
اوباش، لقب جدید بن سلمان
اما در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا عربستان را «گاو شیرده» خوانده بود، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز لقبی جدید به بن سلمان ولیعهد سعودی داد و وی را «اوباش» خطاب کرد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل از تعبیر تندی برای توصیف ویژگی‌های رفتاری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان استفاده کرد و گفت، او باید خصلت بد خود را که به خلق و خوی «اوباشان» نزدیک بوده و شبیه به کسانی است که با خشونت و تهدید رفتار می‌کنند، کنار بگذارد.
 به گزارش ایسنا، هیلی در گفت‌وگو با واشنگتن اگزماینر گفت: «بن سلمان به آمریکا درباره اتفاقی که برای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی رخ داد، توضیحاتی بدهکار است.» گفتنی است، دولت آمریکا حین تحقیر سعودی در حال دوشیدن آنها نیز هست و در عین حال اعلام می‌کند، به پول این کشور نیاز دارد لذا از جنایاتش چشم پوشی می‌کند.