kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۶۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
گزارش کیهان از یک رفتار زننده

مجلس جای نماینده فحاش نیست

درحالی ۴۰ نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر اقتصاد و برکناری رئیس‌گمرک را کلید زده‌اند که مجلس اگر واقعاً عصاره فضائل ملت است باید از رفتار غیرمؤدبانه نماینده سراوان که باعث انزجار افکارعمومی شده اعلام برائت و با این نماینده برخورد قانونی کند، نه اینکه از همکار خاطیِ خود حمایت کند.
سرویس سیاسی-

روز دوشنبه ۲۶ آذر ۹۷ ویدئویی از محمدباسط ‌درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی منتشر شد. آنچه در این فیلم نشان داده می‌شود گویای این است که این نماینده مجلس درخواستی خارج از ضوابط اداری دارد اما کارمند در برابر خواسته وی مقاومت می‌کند و می‌گوید: «من از شما دستور نمی‌گیرم.» این نماینده مجلس در واکنش، با کلماتی زشت و لحنی توهین‌آمیز با این کارمند برخورد می‌کند و می‌گوید «تو... می‌خوری از من دستور نمی‌گیری، مردک عوضی، تو غلط می‌کنی از من دستور نمی‌گیری»! انتشار این فیلم در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت تا جایی که درازهی با انتشار فایلی تصویری تلاش کرد تا در مورد این اتفاق توضیح دهد.
نماینده هتاک : ترفند کامپیوتری است!
 او در این کلیپ که از روی نوشته‌ای می‌خواند، نه تنها بابت این رفتار دور از شان نمایندگی عذرخواهی نکرد، بلکه با فرار رو به جلو، مدعی شد که این کلیپ توسط افراد مغرض پیرو یک درگیری و مشاجره بین او و یک ارباب رجوع بعد از حدود ۴۵ دقیقه معطلی در محل گمرک ایران و به تحریک یکی از پرسنل گمرک صورت گرفته است. درازهی در این فیلم مشاجره مجازی را محصول ترفند کامپیوتری، برش و همسان‌سازی کلمات و انتشار از روی غرض دانسته که اعلام کرده این مسئله از سوی مقامات قضائی ذیصلاح در حال پیگیری است.
فرافکنی و ایجاد تفرقه قومی مذهبی!
 وی همچنین مشاجره ایجاد شده را ناشی از توهین به قوم بلوچ، مذهب اهل سنت، نمایندگان مجلس و مسئولان کشور قلمداد می‌کند. جالب اینجاست که برخلاف ادعای درازهی کارمند گمرک در فیلم منتشر شده، اتفاقاً خودش از شهروندان اهل تسنن ترکمن صحرا در استان گلستان است. در همین راستا یکی از کارکنان گمرک در مصاحبه با فارس اعلام کرده است: «موضوع مشاجره مربوط به مراجعه سرزده نماینده مجلس به گمرک و مشکل پارک خودرو در پارکینگ محدود ساختمان گمرک بوده است». این کارمند گمرک اضافه کرد: «اینکه نماینده محترم مجلس اعلام کرده جلسه با رئیس‌گمرک از قبل هماهنگ شده و بعدا تغییر یافته بود، صحت ندارد و کارمند انتظامات گمرک موظف بوده به خاطر عدم هماهنگی از ورود خودروی این نماینده به داخل پارکینگ گمرک جلوگیری کند».وی تاکید کرد: «کارمند گمرک که در فیلم منتشر شده در فضای مجازی اجازه ورود بدون هماهنگی را به نماینده مجلس نمی‌دهد، هیچ‌گونه سابقه سوئی در مدت خدمت در گمرک نداشته و اتفاقاً خودش از شهروندان اهل تسنن ترکمن صحرا در استان گلستان است و ادعای نماینده مذکور مبنی بر توهین به اهل تسنن از سوی این کارمند و قومیتی جلوه دادن این بحث و درگیری نمی‌تواند واقعیت داشته باشد».البته این اولین باری نیست که درازهی با تحریک حساسیت‌های قومی و مذهبی تلاش کرده است برای خود آبرو کسب کند. چندی پیش او در نطقی در مجلس تلاش کرده بود تا یک مسئله حاشیه‌ای که توسط یک فوتبالیست ایجاد شده بود را به یک مسئله سیاسی و ملی تبدیل کند و میان اهل تشیع و تسنن اختلاف افکنی کند. این نماینده در بخشی از نطق خود مباحثی را مطرح کرد که حواشی زیادی را به دنبال داشت و رگه‌هایی از تفرقه‌افکنی میان شیعیان و اهل تسنن را به دنبال داشت.
اقدام عجیب‌تر و تاسف‌آور مجلس
نکته قابل تامل و البته تاسف‌آور اینجاست که مجلس شورای اسلامی دربرابر رفتارهای دور از ادب این نماینده، نه تنها اقدام خاصی انجام نداد بلکه 40 نماینده خواستار استیضاح وزیر اقتصاد به خاطر برخورد حراست گمرک با این نماینده هتاک شدند! و حتی وزیر اقتصاد را به مجلس احضار کردند.
علی کُرد نماینده خاش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان، استیضاح وزیر اقتصاد را به دلیل «توهین به نماینده سراوان» کلید زدند. ما خواستار عزل رئیس‌گمرک و حراست گمرک هستیم.وی مدعی شد: برخورد بد و ناشایست کارکنان پرسنل گمرک نسبت به جایگاه مجلس بحث مذهبی نبود؛ بلکه جایگاه مجلس را زیر سؤال برده لذا باید گمرک پاسخگو باشد.درحالی ۴۰ نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر اقتصاد و برکناری رئیس‌گمرک را کلید زده‌اند که مجلس اگر واقعاً عصاره فضائل ملت است باید از رفتار غیرمؤدبانه نماینده سراوان که باعث انزجار افکارعمومی شده اعلام برائت و با این نماینده برخورد قانونی کند، نه اینکه از همکار خاطیِ خود حمایت کند.هرچند به‌نظر می‌ر‌سد از مجلسی که محصول «تَکرار»های کورکورانه است و نمایندگان آن درگیر زدوبندهای سیاسی و جناحی هستند انتظار زیادی است!!  از سوی دیگر چنین رفتارهای عجیبی نشان می‌دهد ظاهرا از این مجلس نباید انتظاری برای رفع دغدغه‌های اساسی مردم را داشت؛ آن‌هم وقتی که شاهدیم ۴۰ نماینده به سرعت در دفاع از همکار خاطی و هتاک خود طرح استیضاح وزیر را امضا می‌کنند اما در برابر بیکاری و گرانی و مشکلات معیشتی که ‌گریبانگیر مردم شده سکوت اختیار کرده‌اند و اقدام موثری انجام نمی‌دهند.