kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
براساس نتایج دو تحقیق تازه

روسیه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به پیروزی ترامپ کمک کرده است

سناتورهای آمریکایی بار دیگر با انتشار گزارش‌های تحقیقی اعلام کردند روسیه از طریق شبکه‌های اجتماعی به پیروزی ترامپ در انتخابات 2 سال پیش کمک کرده است.

موضوع دخالت روسیه در انتخابات و تبانی ادعایی کارزار ترامپ با مسکو، به مسئله‌ای جنجالی در آمریکا تبدیل شده و به همین منظور «رابرت مولر» رئیس‌پیشین اف‌بی‌آی به عنوان بازپرس ویژه تحقیقات در این باره تعیین شده است و تحقیقات او همچنان ادامه دارد. به رغم انکارهای روسیه درباره اتهام دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و تبانی با تیم انتخاباتی ترامپ کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا نتیجه دو تحقیق دیگر در این باره را منتشر کرد که در آن بار دیگر روسیه به دخالت در این انتخابات به نفع ترامپ متهم شده است.
بنا به نوشته«رویترز»، انتشار نتیجه دو تحقیق توسط کارشناسان خصوصی درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا توسط رئیس ‌و عضو ارشد کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا نشان می‌دهد «دخالت روسیه در شبکه‌های اجتماعی در دوران انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، بیشتر از آنچه که قبلا تصور می‌شد، گستردگی داشت.»
به گزارش فارس بر اساس نتیجه این دو تحقیق، ادعا شده که روسیه ضمن تلاش گسترده در شبکه‌های اجتماعی به منظور ارائه و انتشار اطلاعات غلط بین رای دهندگان آمریکایی، حتی برای تفرقه انداختن بین مردم آمریکا با توسل به نژاد و ایدئولوژی‌های افراطی تلاش کرده است. در بخشی از این تحقیقات ادعا شده که «آژانس تحقیقات اینترنت» دولت روسیه که در سن پترزبورگ مستقر است، برای «دستکاری در سیاست آمریکا» تلاش کرده است.
قانونگذاران کنگره آمریکا درباره نتایج این دو تحقیق گفتند که تحقیقات مذکور ضمن تایید یافته‌های پیشین سازمان‌های اطلاعاتی این کشور درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، جزئیات بیشتری درباره فعالیت‌های چند ساله مسکو در این باره ارائه می‌کنند. به ادعای برخی سناتورها و کارشناسان این دو تحقیق، اقدامات روسیه هنوز هم ادامه دارد.سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از این نیز در ژانویه سال ۲۰۱۷، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را به مدیریت «یک کارزار پیچیده اعمال نفوذ» در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا از طریق حملات سایبری به منظور حمایت از «دونالد ترامپ» متهم کرده بودند.«دمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه دیروز در جمع خبرنگاران در واکنش به این ادعاها اعلام کرد که گزارش تهیه شده برای سنای آمریکا درباره «دخالت» روسیه در انتخابات آمریکا چیزی جز سوء تفاهم و عدم درک اوضاع نیست. وی گفت: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که با این گزارش موافق نیستیم و این اتهامات را کاملا بی‌پایه و اساس و تایید نشده می‌دانیم. دولت روسیه هیچ نوع ارتباطی با هیچ نوع دخالتی ندارد.»