kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

رأی‌الیوم: سال 2019،سالی است که اسد تصمیم می‌گیرد کدام کشور عربی را ببخشد

یک روزنامه فرامنطقه‌ای با‌ اشاره به چرخش گسترده دشمنان سابق سوریه از خصومت‌ورزی به از سرگیری روابط با این کشور، اعلام کرد که اکنون نوبت دولت دمشق است که در‌باره ایجاد روابط و مناسبات با این کشورها تصمیم بگیرد.

هر چند فشار سازمان ملل و برخی کشورها به دولت و ارتش سوریه درارتباط با توقف عملیات علیه تروریست‌ها در استان «ادلب»، باعث شده است که این عملیات تاکنون صورت نگیرد، ولی سوریه این روزها در عرصه سیاسی موفقیت‌های پی‌درپی کسب می‌کند، طی روزهای گذشته علاوه‌بر سفر رئیس‌جمهور سودان به دمشق، ابراز تمایل ترکیه، اردن، امارات وپارلمان‌های عربی به از سرگیری روابط با سوریه، مقامات آمریکایی هم لحن خود را عوض کرده و متفاوت با گذشته حرف می‌زنند؛ «جیمز جفری»، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، اظهار داشت: به دنبال براندازی نیستیم و نمی‌خواهیم از شر (بشار) اسد خلاص شویم! این عقب‌نشینی خفت بار نشان می‌دهد که واشنگتن در سوریه کاملا شکست خورده است.
اما، سؤالی که در این رابطه وجود دارد، این است که آیا دولت و ملت سوریه گذشته را فراموش خواهند کرد و بدون توجه به اقدامات و جنایات سال‌های اخیر کشور‌های حامی تروریسم در سوریه، با این کشورها رابطه برقرار می‌کنند؟
روزنامه «رأی‌الیوم» طی تحلیلی، به مسئله فوق‌اشاره کرد و نوشت: سفر عمر حسن البشیر، رئیس‌جمهور سودان، به دمشق و دیدار وی با بشار اسد،  چندان غافلگیرکننده نبود و در آینده هم سایر کشورهای عربی در صدد از سرگیری روابط با دولت سوریه برخواهند آمد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم به اظهارات هشدار آمیز رئیس‌جمهوری سوریه ‌اشاره کرد و به نقل از وی نوشت: کشور‌های عربی که هنوز چشم امید به غرب دارند، هیچگونه منافعی عایدشان نخواهند شد و بهتر است به عربیت خود پایبند
 باشند.
البته، کشورهای عربی که طی سال‌های گذشته برای تغییر نظام سوریه، از پول و سلاح کم نگذاشته بودند، در حال حاضر به این نکته پی برده‌اند که حفظ فاصله با این کشور، اصلا جایز نیست.
رای الیوم افزود، سخن «مولود چاوش‌اغلو»، وزیر خارجه ترکیه، درباره استقبال آنکارا از تعامل با «بشار اسد»، ناشی از این باور است که امید‌های ترکیه برای تغییر اوضاع میدانی سوریه که تا حد امید به نماز خواندن اردوغان در مسجد جامع «اموی» نیز پیش رفته بود، بر باد رفته است.
به هر حال، علیرغم سنگ اندازی حامیان تروریسم در مسیر عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استان ادلب، پیروزی‌های سیاسی این کشور کاملا مشهود است. علت اقبال جهانی هم به خاطر این است که برای همه مسجل شده است که دولت سوریه در عرصه میدانی کاملا پیروز شده و نبرد ادلب، تشریفاتی خواهد بود.
استقبال از مشارکت ارمنستان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس‌جمهور سوریه از مشارکت ارمنستان در بازسازی سوریه استقبال کرد.
وی دوشنبه میزبان هیئتی از سوری‌های مقیم ارمنستان و نیز شماری از بازرگانان ارمنستانی
 بود.
دو طرف در این دیدار، درباره بازسازی سوریه توسط سرمایه‌گذاران ارمنستانی، گفت‌و‌گو کردند.
بشاراسد در این دیدار تاکید کرد، موضع اصولی جمهوری ارمنستان و حمایتش از سوریه در جنگ با تروریسم، باعث می‌شود که ملت سوریه از مشارکت ارمنستان برای بازسازی استقبال
 کند.
توافق بر سر پیش‌نویس قانون اساسی
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، نشست سه‌جانبه مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای ضامن روند آستانه، شامگاه دوشنبه در ژنو با مشارکت «حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان در امور سیاسی، «سرگئی لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و «سدات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه و هیئت‌های همراه
 برگزار شد.
مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه در این نشست، پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه سه کشور را که دیروز در ژنو برگزار ‌شد، بررسی و نهایی کردند.
نشست چهارجانبه ژنو نیز دیروز با حضور «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در ژنو برگزار شد. در ارتباط با نتیجه این نشست، تا عصر دیروز گزارشی نرسید.