kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰

آغاز آتش‌بس درالحدیده/ ‌فرانس 24: سعودی‌ها به دنبال تصرف شهرند!

با وجود آغاز رسمی آتش بس در الحدیده(دیروز) ائتلاف سعودی حملات هوایی خود به این بندر را ادامه می‌دهد. همزمان فرانس 24 از تلاش دولت مستعفی برای تسلط بر الحدیده خبر داده است!
سرویس خارجی-

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن در استکهلم سوئد برگزار شد و نمایندگان دولت نجات ملی و دولت مستعفی یمن پس از یک هفته مذاکره، درباره آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده و بنادرالصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند. مقرر شد آتش‌بس در الحدیده از بامداد سه‌شنبه به صورت رسمی آغاز شود. «محمدعلی الحوثی»،  رئیس کمیته عالی انقلاب یمن از برقراری آتش‌بس در الحدیده استقبال کرد. نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن پیش از این از آغاز توافق آتش بس در الحدیده از نیمه شب دوشنبه به وقت یمن خبر داده بود. این در حالی است که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن دوشنبه‌شب اعلام کرد که ائتلاف سعودی ظرف ۴۸ ساعت گذشته و در آستانه آغاز اجرای آتش‌بس در الحدیده بر اساس توافق سوئد، ۷۹ حمله هوایی به مناطق مختلف یمن انجام داده است. در همین حال شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ با اشاره به تحرکات نیرو‌های دولت مستعفی مورد حمایت سعودی‌ها در یمن اعلام کرد آنها سعی می‌کنند کنترل شهر الحدیده را به دست بگیرند.
شبکه المسیره هم از پرواز هواپیماهای جنگی و شناسایی رژیم سعودی و امارات در آسمان شهر الحدیده و برخی مناطق دیگر خبر داده است. این اقدامات نقض‌توافق استکهلم به شمار می‌رود. شبکه الجزیره هم گزارش داد خبرهایی از درگیری‌های پراکنده در استان الحدیده با وجود اعلام آغاز آتش‌بس منتشر شده است.
از سوی دیگر، «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره با اشاره به اجرایی شدن  توافق آتش‌بس در الحدیده گفت: «توافقی که در مذاکرات و رایزنی‌های ما در سوئد به دست آمده است می‌بایست آتش‌بس در روز پایانی مذاکرات برقرار می‌شد، اما متاسفانه ائتلاف متجاوز سعودی با این دستاویز که به 72 ساعت برای ایجاد سازوکاری برای برقراری آتش‌بس نیاز دارد به اقدام‌های خصمانه و تجاوزکارانه خود ادامه داد. از این رو نماینده سازمان ملل متحد در یمن با ارسال نامه‌ای رسمی به ما از ما خواست که آتش‌بس از نیمه‌شب سه‌شنبه برقرار شود. ما نیز از این مسئله استقبال کرده و اسامی نمایندگان خود در کمیته هماهنگی مشترک برای آتش‌بس را
 ارائه کردیم.»