kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶

تالاب بی‌آب(یادداشت خبرنگار)

تالاب شادگان ماجرای غم‌‌انگیزی دارد که حاصل اجرای یک طرح کارشناسی‌ نشده است که ماجرای آن از زمستان سال ۶۸ با‌ عنوان طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن، آغاز شد.
 تا آن زمان ۳۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان زیر کشت نیشکر قرار داشت، در طرح توسعه قرار شد که این اراضی حدود سه برابر توسعه پیدا کند و به ۸۶ هزار هکتار برسد.
کارشناسان با این طرح مخالفت کردند اما از آنجایی که دولت وقت برای اینکه نشان دهد در مسیر سازندگی در حال حرکت است بی‌اعتنا به نظر کارشناسان، با تبلیغات پر سر و صدا این طرح را اجرا کرد.
این پروژه به منابع آب بالایی نیاز داشت از طرف دیگر برای آماده‌سازی این طرح ده‌ها‌ هزار هكتار اراضى شور استان را آب‌ شويى کردند تا برای کشت نیشکر آماده کنند.
ميلياردها مترمكعب آب شيرين رودخانه‌ها به اراضى شور و قليايى سرازير و نمك استخراج ‌شده اين عمليات وارد رودخانه و از آنجا به هورالعظيم و اروند رود منتقل شد.
گردانندگان پروژه نیشکر که نیاز داشتند به هر ترتیب آنرا به سرانجام برسانند نمك محلول آلوده را به تالاب شادگان در حساس‌‌ترين ناحيه استان خوزستان هدايت كردند، انجام چنين اقدامى، تير خلاص را بر جلگه حاصلخيز خوزستان زد و تالاب شادگان رفته‌ رفته به معدن نمك تبديل شد.
پروژه‌ با ولع لجام‌ گسيخته به اجرا درآمد و تخريب‌ها و شكست‌ها با تزريق بى‌حساب و كتاب پول مخفى نگه داشته شد، درحالى كه تخريب طبيعت ديگر نمى‌توانست پنهان بماند.
این ماجرا که از زمان دولت سازندگی آغاز شده بود ادامه پیدا کرد و... وزارت نیرو مسئول تأمین حق‌آبه تالاب شادگان است و طبق مطالعات سازمان آب و برق خوزستان، حق‌آبه تالاب شادگان را حدود یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب اعلام کرده‌اند.
با این وجود تاکنون مصوبه تأمین حق‌آبه تالاب شادگان محقق نشده و تمام ارقام تعیین شده برای حق‌آبه این تالاب تنها روی کاغذ است.
در حال حاضر تالاب شادگان ماهیت اصلی خود را از دست داده است و اگر بتوانیم دوباره آب شیرین به این تالاب وارد کنیم این زیستگاه دوباره احیا می‌شود.
تنها راه نجات تالاب شادگان تأمین حق ‌آبه این تالاب از رودخانه جراحی است ولی متأسفانه به دلیل اینکه آب در چهار شهر بالادست رودخانه شامل بهبهان، رامشیر، رامهرمز و شادگان مدیریت نمی‌شود از این رودخانه آبی به تالاب شادگان نمی‌رسد.
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان می‌گوید: در حال پیگیری تأمین حق‌آبه تالاب شادگان هستیم ولی وزارت نیرو اظهار می‌کند که آب پشت سد مارون به اندازه‌ای نیست که بتوانیم آب به تالاب شادگان وارد کنیم.
مولا معتقد است در حال حاضر میزان دبی ورودی آب به تالاب شادگان کمتر از پنج مترمکعب بر ثانیه است و قسمت جنوبی تالاب شادگان کاملا خشک شده است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: اندک‌ آب موجود در تالاب شادگان زه‌آب‌های نیشکر است که زیست بوم این تالاب را با خطرات جدی مواجه کرده است.
جواد کاظم‎ نسب با بیان اینکه تالاب‌ها سرمایه‌های ارزشمند هر کشوری هستند، تاکید می‌کند همه مسئولان باید نسبت به احیای تالاب‌های استان توجه کنند.
تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است.
۱۵۲ گونه پرنده و40 گونه پستاندار در این تالاب زیست می‌کنندکه مهم‌ترین آنها دلفین بینی بطری است.

سید کریم بحرینی