kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

رهبر گروه «مزدوران فرانسوی‌» از جزئیات طرح کودتا علیه قطر در سال 1996 می‌گوید (پرونده)

رهبر گروه «مزدوران فرانسوی» جزئیات طرح سعودی- اماراتی برای یورش به قطر و ‌اشغال آن در سال ۱۹۹۶ را افشا کرد.

شبکه الجزیره اخیرا در یک فیلم مستند از طرح عربستان و امارات برای کودتا در قطر در سال ۱۹۹۶ خبر داده بود اما چهار کشور محاصره‌کننده قطر اعم از عربستان، مصر، امارات و بحرین هر گونه دست داشتن در این کودتا را رد کردند. اکنون جزئیات بیشتری درباره این تلاش نافرجام برای کودتا منتشر شده است. به گزارش فارس، نام رهبر گروه «مزدوران فرانسوی» که تلاش داشته در قطر کودتا کند، «پل باریل» عنوان شده است. شبکه الجزیره مصاحبه اختصاصی با پل باریل انجام داده است. پل در این مصاحبه می‌گوید: امارات حمایت‌های زیادی برای اجرای عملیات یورش به قطر به عمل آورد و مسئولان امارات او و تیمش را در هتل اینترکونتیننتال ابوظبی اقامت دادند جایی که سلاح زیادی در آن ذخیره شده بود.
امارات همچنین به باریل و تیمش گذرنامه‌های رسمی اماراتی اعطا کرده بود تا آزادانه تردد کنند و به گفته باریل «محمد‌بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی که در آن زمان منصب رئیس ‌ستاد مشترک نیروهای مسلح امارات را بر عهده داشت، این گذرنامه‌ها را به آنها اعطا کرده بود. «باریل» در این گفت‌و‌گو همچنین می‌گوید به همراه چهل نفر از اعضای تیمش که در سطح عالی آموزش نظامی دیده بودند، برای اجرای عملیات یورش آماده شده بودند و او برای این عملیات از تجربیات و روابط قبلی خود با مسئولان اماراتی و سعودی بهره برده بود همچنان که وی در سال ۱۹۷۹ نیز عملیات نابودی شورش جنبش «جهیمان» در مکه را رهبری کرده بود.
باریل درباره طرح یورش نیز گفت که سلاح سنگین از مصر آورده شده و نیروها از جمله افسران و نظامیان فراری قطری به امارات برای اجرای عملیات آماده شده بودند و علاوه ‌بر آن عربستان شبه‌نظامیان قبیله‌ای را آماده کرده بود و بحرین نیز به عنوان ایستگاهی برای باریل و تیمش جهت مدیریت تماس‌ها و شنود تمامی اتفاقاتی که در دوحه رخ می‌داد، تعیین شده بود. باریل همچنین موفق شده بود سه‌هزار نظامی از چاد را با اعطای مبلغ ۲۰ میلیون دلار به «ادریس دبی» رئیس‌جمهور این کشور جذب و آنها را برای مشارکت در این عملیات آماده کند. به گفته وی هزینه کل تدارک برای اجرای این عملیات مجموعا حدود 100 میلیون دلار بود.
این مزدور فرانسوی افزود: شخص «ژاک شیراک» رئیس‌جمهور وقت فرانسه با او تماس گرفته و از او می‌خواهد تا دست از ارتکاب هرگونه حماقتی بردارد اما در نهایت آنچه باعث توقف عملیات یورش شد، تصمیم «خلیفه بن حمد آل ثانی»، امیر پیشین و از موسسان قطر، بود و پس از آنکه باریل به او ابلاغ کرد که در صورت یورش به قطر شمار کشته‌ها به 1000 نفر خواهد رسید، خلیفه بن حمد تصمیم به توقف این عملیات گرفت. به گفته باریل اگر این عملیات اجرا می‌شد «کشتاری» در قطر رخ می‌داد. باریل افزود که تیم ویژه او مأمور تأمین امنیت خلیفه بن حمد و دستگیری «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر وقت قطر و نابودی «حمد بن جاسم» وزیر خارجه وقت این کشور و تعدادی دیگر از چهره‌های برجسته و خاندان حاکم قطر بودند.