kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
طلسم تحریم سوریه شکست

سفر اولین رئیس‌جمهور عرب به سوریه طی 7/5سال گذشته

رئیس‌جمهور سودان با «بشار اسد» در پایتخت سوریه دیدار و گفت وگو کرد و با این اقدام خود، تحریم‌های همه‌جانبه سران کشورهای عربی علیه دولت دمشق را شکست.

«عمر البشیر» به عنوان نخستین رئیس‌جمهور یک کشورعربی، پس از هفت سال دیروز وارد پایتخت سوریه شد و با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. در شرایطی که عملیات نظامی ارتش سوریه موقتا متوقف شده، این سفر رئیس‌جمهور سودان و اقبالی که سایر کشورها برای تجدید روابط با سوریه از خود نشان می‌دهند، یک پیروزی بزرگ برای این کشور محسوب می‌شود. به این ترتیب، پس از هفت و نیم سال آغاز بحران سوریه، بالاخره ورق به نفع دولت و مردم سوریه برگشته است و بسیاری از کشورهای عربی که قبلا خواستار براندازی نظام سوریه بودند، در مواضع خود در قبال دمشق، تجدیدنظر کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور سودان یکشنبه در دمشق مورد استقبال بشار اسد قرار گرفت. روسای دو کشور بعد از آن، به کاخ «الشعب» رفتند و در پشت درهای بسته و به دور از چشم خبرنگاران، درباره روابط دوجانبه و نیز تحولات داخلی سوریه و منطقه گفت‌و‌گو کردند. البشیر پس ازاین دیدار، همان روز به سودان بازگشت.
تمایل کشورها برای از سرگیری روابط
 علاوه‌بر سودان، برخی از کشورهای دیگر منطقه نیزمثل اردن و امارات، خواستار از سرگیری روابط با سوریه شدند. در ادامه این ابراز تمایل‌ها، نهاد موسوم به پارلمان‌های عربی هم خواستار از سرگیری مناسبات با سوریه شد.
در این میان، دولت ترکیه نیز در قبال دمشق، چرخش انجام داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه طی نشست «مجمع دوحه» در قطر، درباره روابط آنکارا با دولت «بشار اسد» اظهار داشت: اگر بشار اسد در یک انتخابات دموکراتیک پیروز شود، آنکارا همکاری با او را بررسی می‌کند. این اظهارات در حالی صورت گرفت که سران ترکیه تاکنون روی برکناری یا کناره‌گیری رئیس‌جمهور قانونی سوریه تاکید داشته‌اند.
وزیر خارجه ترکیه درباره همکاری‌های میان آنکارا، تهران و مسکو در موضوع سوریه، خطاب به آمریکا و متحدان غربی این کشور گفت: دوست داشته باشید یا نه، ما با روسیه و ایران کار کرده و به نتیجه هم رسیده‌ایم. تا الان هیچ حمایتی از دوستان خود در ائتلاف [آمریکا] دریافت نکرده‌ایم و آنها همچنان هر از چند گاهی جلسات کوچک خود را برگزار می‌کنند، تا قانون اساسی سوریه را تدوین کنند... ما با تدوین قانون اساسی سوریه توسط دیگران مخالف هستیم. باید اجازه داد که خودشان قانون اساسی خود را بنویسند.
وزیر خارجه ترکیه افزود: سوری‌ها باید قانون اساسی خود را تدوین کنند تا کشور برای انتخاباتی زیر نظر سازمان ملل آماده شود. این انتخابات باید فراگیر باشد و همه افراد واجد در سوریه و پناهجویان در دیگر کشورها امکان شرکت در آن را داشته باشند. این انتخابات باید بسیار معتبر، شفاف، دموکراتیک و عادلانه باشد. در آن صورت، نهایتاً این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند که چه کسی باید بر سوریه حکومت کند.
جنایت تازه آمریکا
ائتلاف آمریکایی به اصلاح ضدداعش بار دیگر منطقه «هجین» در استان دیروالزور را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، هدف قرار داد.
منابع سوری اعلام کردند، بر اثر این حمله که روز یکشنبه صورت گرفت، 17 غیرنظامی سوری ازجمله چند زن و کودک، جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی در این حمله، روستای «البوخاطر» را هدف قرار دادند.
«ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» به فرماندهی آمریکا در خارج از چارچوب سازمان ملل و بدون موافقت شورای امنیت، مرداد 1393 تشکیل شده است. این ائتلاف هرگز به طور جدی با داعش وارد نبرد نشده و درعوض، شمار زیادی از غیرنظامیان سوری و عراقی را کشته است.