kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰

برنامه هسته‌ای را با وعده ارزانی حراج کردید، کافی نیست؟!(خبر ویژه)

مستند روشنگر فروشنده یک نشان می‌دهد چه کسانی از کیسه ملت و به هزینه ملت شعار رفع تحریم در مذاکره با کدخدا را دادند و حل همه مشکلات اقتصادی و محیط‌زیست و آب خوردن مردم را به برجام گره زدند.

محسن مقصودی مجری برنامه ثریا در تحلیلی نوشت: آقای روحانی 20 مهر 1394 در آستانه تصویب برجام فرموده بود که تحریم‌ها عامل گرانی 20 درصدی اجناس است. او اخیرا هم وعده داد اگر FATF  باشد، اجناس 20 درصد ارزان‌تر می‌شود.
آقای رئیس‌جمهور!  با وعده ارزانی بیست درصدی قبلی‌تان، قیمت ارز بیش از 200درصد رشد داشت! خدا به داد ملت برسد با این وعده بیست درصد ارزانی جدیدتان...
من اما وقتی از «ارزانی بیست درصدی» سخن می‌گویید، یاد غنی‌سازی بیست درصدی می‌افتم که حاصل خون شهریاری‌ها و احمدی‌روشن‌ها بود و متاسفانه «ارزان» و «تقریبا هیچ» معامله‌اش کردید.
نمی‌دانم چرا بعد از تجربه و عبرت برجام هنوز هم اصرار دارید که مشکلات اقتصادی کشور در تعامل با خارجی‌ها حل می‌شود. شما به جای این بیست درصدهای فرضی و بعضا خیالی، اگر با اهرم شفافیت و اصلاح نظام بانکی، نقدینگی را کنترل می‌کردید، امروز به جای بیست درصد، جلوی رشد 200 درصدی قیمت ارز و به تبع آن رشد بی‌سابقه قیمت کالاها و مسکن را گرفته بودید.
برخی مسئولان گویا خودشان هم باورشان شده که در آدرس غلطی که به خارج از کشور می‌دهند آش نذری می‌دهند!
نه جهش قیمت ارز در سال 91 ریشه خارجی داشت و نه جهش سال 97، اما افسوس که هم در سال 91، دشمن (اوباما) توانست کاهش ارزش پول ملی را به حساب توانمندی خودش در تحریم‌ها بزند و هم سال 97 کاهش شدید ارزش پول ملی به حساب شدت تحریم‌های ترامپ گذاشته شد! همان‌طور که عرض شد، ریشه مشکلات و جهش قیمت ارز به رشد بی‌محابای نقدینگی در نظام بانکی و حرکت آن به سمت فعالیتهای سوداگرانه و غیرمولد مربوط می‌شود، اما چرا برخلاف کارشناسان، مردم گمان می‌کنند ریشه مشکلات از مقاومت ما و تحریم‌های آمریکاست؟! همان ماجرای آدرس غلط آش نذری و رها کردن صف نان است!
باید گفت که ما بیش از آنکه از قدرت اقتصادی آمریکا ضربه بخوریم از قدرت رسانه‌ای و موج‌سازی در افکار عمومی آنها ضربه خوردیم.