kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸

آمریکایی‌ها 60 شهروند افغان را در شرق افغانستان کشتند

جنگنده‌های آمریکایی در حمله شبانه به مناطق غیر نظامی ولایت«کنر» در شرق افغانستان، حدود 60 غیر نظامی، از جمله 12 کودک را کشتند.

«غلام سخی مشوانی» نماینده مردم ولایت کنر در شرق افغانستان اعلام کرد ، بر اثر حملات هوایی شبانه نیروهای آمریکایی و ناتو به مناطق مسکونی این ولایت، ۵۹ غیر نظامی افغان کشته و بیش از ۱۵ تن دیگر نیز زخمی شدند. وی خواستار پایان یافتن به این جنایات مکرر شد.
 به گزارش خبرگزاری تسنیم ، کشتارغیرنظامیان توسط نیروهای آمریکایی و ناتو، به یک سریال ادامه دار در شرق افغانستان تبدیل شده است.
«عبدالطیف فضلی» عضو شورای ولایتی کنر نیزگفت که هشت زن و 12 کودک جزو کشته شدگان این حمله هستند.
طی یک ماه اخیر نیروهای آمریکایی و ناتو در ولایت‌های شرقی افغانستان، صدها غیرنظامی افغان از جمله زنان و کودکان را کشتند و این حملات، که در سایه سکوت نهادهای حقوق بشری همچنان ادامه دارد، به بخشی از زندگی روزمره مردم در شرق افغانستان تبدیل شده است.
واکنش کرزای
«حامد کرزای» رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز حمله جنگنده‌های آمریکایی به غیرنظامیان افغان در ولایت کنر را محکوم کرد و آن را اقدامی غیر انسانی دانست.
وی تصریح کرد که نیروهای آمریکایی و ناتو بر خلاف ارزش‌های انسانی و اصول حقوق بشری اهداف غیرنظامی در ولایت کنر را بمباران کرده‌اند.
رئیس‌جمهور سابق افغانستان تاکید کرد، تنها راه پایان یافتن جنگ در این کشور، تفاهم و گفت ‌وگو است.
در بسیاری از موارد، نیروهای آمریکایی تلفات غیرنظامیان را کتمان می‌کنند و دولت افغانستان نیز به سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی در این خصوص متهم است.
این در حالی است که نیروهای آمریکایی در افغانستان از مصونیت قضایی برخوردارند و به همین خاطر، دولت کابل نمی‌تواند موضوع کشتار غیرنظامیان توسط نظامیان آمریکایی را پیگیری کند.