kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸

کارت جاسوسی پوتین برای آلمان شرقی پس از 30 سال پیدا شد

کارت شناسایی رئیس‌جمهور روسیه، که بیش از سه دهه پیش توسط سازمان جاسوسی آلمان شرقی صادر شده بود، در بایگانی آلمان پیدا شد. پوتین وقتی 33 سال داشت مامور «کا.گ.ب» بود.

مهر به نقل از رویترز نوشته، کارت شناسایی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که بیش از سه دهه پیش توسط «اشتازی» سازمان جاسوسی آلمان شرقی صادر شده بود، در بایگانی آلمان پیدا شد. این کارت در سال ۱۹۸۶ صادر شده است، یعنی زمانی که پوتین یک جاسوس رده متوسط در پایگاه کا.گ.ب، سازمان جاسوسی شوروی در «درسدن» آلمان شرقی بود. پوتین در آن زمان ۳۳ سال داشت. کارت یاد شده از زمان اتحاد دو آلمان در اوایل دهه ۱۹۹۰ ناپدید شده بود.
به گزارش رویترز، «داگلاس سِلویج» مورخ آمریکایی این کارت را پیدا و روزنامه آلمانی «بیلد» خبر آن را منتشر کرده و آن را شاهدی بر این دانسته که رهبر فعلی روسیه برای سازمان جاسوسی آلمان شرقی کار می‌کرده است. در این کارت، در کنار عکس سیاه و سفید پوتین، امضای وی نیز به چشم می‌خورد. مهر روی عکس نشان می‌دهد که از این کارت تا اواخر سال ۱۹۸۹ استفاده می‌شده است؛ یعنی زمانی که اعتراض‌ها آلمان شرقی را درنوردید و سرانجام منجر به سقوط رژیم کمونیستی حاکم بر این کشور شد. روس‌ها هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند.