kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۴۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
روزنامه الشرق‌ قطر :

اختاپوس فساد بر سازمان حج عربستان چنبره زده

روزنامه «الشرق» قطر با استناد به گزارش هیئت بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین نوشته، «فساد اداری و مالی در وزارت حج عربستان بیداد می‌کند.»

گزارش«هیئت بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین عربستان» حاکی از آن است که فساد گسترده‌ای در وزارت حج این کشور سایه گسترانیده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الشرق در این باره نوشته،: «این گزارش نشان می‌دهد اختاپوس فساد چنان بر وزارت حج و عمره عربستان چنبره زده که نمی‌توان میزان نیرنگ و تزویر ودروغ این وزارت‌خانه در قبال حجاج سراسر جهان را تصور کرد و حجاج و عمره‌گزاران به شکلی فزاینده در معرض باج‌گیری مالی و سیاسی هستند. منابع نزدیک به هیئت بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین تاکید می‌کنند فساد اداری و مالی و پارتی‌بازی بسیار زیاد است و کار به جایی رسیده است که کارمندان و مردم عادی درباره آن صحبت می‌کنند، بسیاری از مشکلات مربوط به مسئله حج و عمره نیز به سبب وجود همین فساد است... فساد به بخش اصلی سیاست‌های روزانه وزارت حج عربستان تبدیل شده است چنانکه گاهی نمی‌توان آن را از مسائل قانونی و حقوقی تشخیص داد.»
حمایت مجدد ترامپ از بن‌سلمان
از سوی دیگر خبر رسیده دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای چندمین بار از «بن‌سلمان» حمایت کرد. ترامپ گفت با وجود قتل «جمال خاشققی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، او همچنان به حمایت از «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی ادامه می‌دهد، چراکه ریاض متحد خوبی برای واشنگتن بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا در مورد طرح برخی از سناتورها برای ممنوع کردن فروش سلاح به عربستان هم گفت: «واقعا امیدوارم کسانی نگویند که ما نباید چند صد میلیارد دلاری را که می‌تواند به جای اینکه به ما داده شود، عمدتاً به روسیه و چین برسد، دریافت کنیم.»
ترامپ در مصاحبه با رویترز در پاسخ به سؤالی درمورد تلاش برخی از اعضای خاندان سعودی برای کنار گذاشتن بن‌سلمان از ولیعهدی نیز گفت: «چنین چیزی نشنیده‌ام. صادقانه بگویم که نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم، چون اصلا چنین چیزی نشنیده‌ام. در واقع، اگر هم چیزی باشد، آنچه من شنیده‌ام این است که جایگاه او در قدرت بسیار مستحکم است. این به آنها بستگی دارد. آنها هستند که باید چنین تصمیمی را بگیرند.»
خاشقجی مردسال مجله تایم
از سوی دیگر مجله آمریکایی تایم، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و چند روزنامه‌نگار دیگر را به علت فداکاری‌های خود در راه کشف واقعیت و حقایق، به عنوان شخصیت سال 2018 انتخاب کرد. تایم با عنوان «نگهبانان و جنگ برای واقعیت» نوشت؛ قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در اسلامبول، موجب پدیدار شدن چهره واقعی محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی شد. خبرنگار الجزیره گزارش داد، هدف مجله تایم از انتخاب جمال خاشقجی در میان گروهی از روزنامه‌نگاران و «نگهبان» خواندن آنها این بود که به دفاع آنها از واقعیت ‌اشاره کند؛ کاری که موجب شد مقامات کشورهایشان آنها را هدف قرار دهند.