kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸
دهن‌کجی پوتین به ترامپ

روسیه دو بمب‌افکن هسته‌ای خود را در ونزوئلا مستقر کرد

همزمان با تشدید تنش‌ها بین روسیه و آمریکا از یک‌سو و ونزوئلا و آمریکا از سوی دیگر روس‌ها پس از امضای یک توافق بزرگ اقتصادی با ونزوئلا دو بمب‌افکن هسته‌ای خود را هم در این کشور مستقر کردند.

 درحالی که آمریکا ونزوئلا را تحریم کرده و حتی این کشور را به اقدام نظامی نیز تهدید کرده و از سوی دیگر تنش‌ها بین روسیه و آمریکا بالا رفته دو بمب‌افکن استراتژیک تی‌یو-۱۶۰ که در روسیه  به «قوی سفید» مشهور هستند، دوشنبه در فرودگاه بین‌المللی سیمون بولیوار فرود آمدند و مورد استقبال گارد نیروی هوایی ونزوئلا قرار گرفتند. اجازه استقرار این بمب‌افکن‌ها در پی دیدار نیکلاس مادورو از مسکو در هفته گذشته صادر شد تا حمایت سیاسی و اقتصادی روسیه از این کشور تضمین شود. از مختصات قوی سفید روسیه این است که قادر به حمل موشک‌های هسته‌ای و متعارف است و بیش از ۱۲ هزار کیلومتر بدون نیاز به سوختگیری پرواز می‌کند. این هواپیماها برای مشارکت در «پروازهای عملیاتی مشترک» با نیروی هوایی ونزوئلا وارد این کشور شده‌اند. ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا در مراسم آغاز رزمایش عملیاتی مشترک سال ۲۰۱۸ تاکید کرد دو کشور در حال بنا گذاشتن دوستی واقعی در تمامی حوزه‌ها، با تمرکز ویژه روی توسعه نظامی هستند. به گفته او، پروازهای عملیاتی مشترک روسیه- ونزوئلا نشان‌دهنده قدرت‌نمایی با هدف یکپارچه‌سازی تجهیزات هوایی، به لحاظ همکاری فنی و تبادل تجربیات است. به گزارش ایسنا، وزیر دفاع ونزوئلا همچنین تاکید کرد: «هیچ کس در جهان از حضور هواپیماهای لجستیکی فرود آمده در اراضی ونزوئلا نمی‌ترسد، ما حامی صلح‌ هستیم نه جنگ‌طلب. ما در صورت لزوم آماده دفاع از ونزوئلا هستیم، تا آخرین وجب. ما این کار را با دوستانمان انجام می‌دهیم که از روابط محترمانه میان کشورها دفاع می‌کنند.»
در همین حال «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری این رزمایش را محکوم کرد. او نوشت: «مردم روسیه و ونزوئلا باید ماهیت این برنامه را آنگونه که هست ببینند؛ دو دولت فاسد با تلف کردن بودجه دولتی و سرکوب آزادی اجتماعی و شخصی اقدام می‌کنند، در حالی که مردمانشان متحمل درد و رنج می‌شوند.» در همین حال دیمیتری پسکوف، ‌سخنگوی کرملین سه‌شنبه با رد انتقاد آمریکا تاکید کرد اقدام پمپئو در محکوم کردن دو کشور نامناسب و غلط است.