kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
اردوغان» خبر داد

حمله قریب الوقوع ارتش ترکیه به شرق فرات در خاک سوریه

رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی، از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی ارتش کشورش در شرق فرات خبر داد.

«رجب طیب اردوغان» عصر دیروز طی سخنانی، بار دیگر از قصد خود برای حمله قریب‌الوقوع به شرق رود فرات در خاک سوریه خبر داد و گفت که این حمله برای مقابله با جدایی‌طلبان کرد، که در این منطقه حضور دارند، صورت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی اظهار داشت: ما «ادلب» سوریه را از بحران انسانی بزرگ دور کردیم و زمان آن رسیده که تصمیم خود درباره از بین بردن تروریسم در شرق فرات را اجرایی کنیم.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که اردوغان هنوز به وعده خود در‌باره خارج کردن تروریست‌ها و سلاح‌های سنگین آنها از استان ادلب، عمل نکرده است.
اردوغان در ادامه گفت که تاکتیک به تاخیر‌انداختن آمریکا در «منبج» قابل انکار نیست و این مسئله هنوز ادامه دارد. من بار دیگر تاکید می‌کنم که حمله خود را تا چند روز دیگر برای رهایی شرق فرات از سازمان تروریستی و جدایی‌طلب آغاز خواهیم کرد. مقدمات و آمادگی‌های لازم در این زمینه نیز حاصل شده است.
وی درباره عملیات در شرق فرات گفت: در این عملیات، نیروهای آمریکایی را هدف قرار نمی‌دهیم، بلکه هدف ما، عناصر فعال تروریستی در منطقه است. هر روزی که می‌گذرد، آمریکا روابط خود با این سازمان جدایی‌طلب را بیشتر می‌کند تا جایی که پرچم‌های این سازمان را کنار پرچم‌های خود برافراشته می‌کند.
رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: با وجود آنکه 80 تا 85 درصد ساکنان منبج عرب هستند، اما این شهر اکنون تحت سیطره سازمان‌های تروریستی است. آمریکا قادر به اخراج تروریست‌ها از این شهر نیست، لذا ما آنها را بیرون می‌کنیم.
اردوغان مدعی شد: برخی از تداوم فعالیت داعش در مساحتی به میزان 150 کیلومتر مربع سخن می‌گویند، اگر چنین امری درست است، ما آماده هستیم فورا این عناصر را از بین ببریم. اما در سوریه دیگر تهدید داعش مطرح نیست و آنچه که در این‌باره گفته می‌شود، صرفا حرف است و سندی برای اثبات آن وجود ندارد.
رئیس‌جمهور ترکیه پیش از این نیز در آبان‌ ماه گذشته از آغاز حمله به شرق فرات خبر داده و اعلام کرده بود که آمریکا توافق منبج را تبدیل به ابزاری برای جلوگیری از (عملیات) آنکارا کرده و این مشکل نیز دیر یا زود حل و فصل خواهد شد و آنکارا از این پس به جای توقف در منبج، توجه و انرژی خود را به شرق فرات معطوف خواهد کرد.