kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
آیت‌الله مجتهد شبستری:

تشکیل هیئت عالی نظارت مجمع دخالت در امور قوای سه‌گانه نیست

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تشکیل هیئت نظارت، خلاف قانون اساسی نیست چرا که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند به جزئیات تمام امور مملکت نظارت داشته باشد بنابراین به هیچ وجه تشکیل چنین هیئتی منافاتی با قانون اساسی ندارد و دخالت در امور قوای سه گانه نیست.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در گفت‌وگو با مهر درباره فلسفه و چرایی تشکیل هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: فلسفه تشکیل هیئت نظارت این است که با وجود آنکه مقام معظم رهبری بر عملکرد هر سه قوه،‌اشراف دارند به دلیل تراکم کار نمی‌توانند به همه جزئیات نظارت کافی داشته باشند، بنابراین برای تکمیل این‌اشراف و نظارت، اختیاراتی را به مجمع تشخیص مصلحت واگذار و مقرر کردند، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولیت نظارت بر عملکرد سه قوه و امور جاری کشور را بر عهده داشته باشند و به رهبری گزارش دهند.
وی گفت: با توجه به حجم کار زیاد و اینکه از عُمر تشکیل هیئت نظارت زمان زیادی نمی‌گذرد، روند کار مقداری کُند پیش می‌رود و امیدواریم که هیئت نظارت بتواند وقت بیشتری برای این امر بگذارد و جلسات بیشتری تشکیل دهد تا بتوانند عملکرد قوای سه گانه و تمام اموری را که مربوط به نظارت رهبری است، بررسی و نتیجه را به مقام معظم رهبری تقدیم و در رسانه‌ها اعلام کنند تا مردم هم مطلع شوند که نظارتی در این زمینه انجام می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای کار و اینکه زمان زیادی از تشکیل هیئت نظارت نگذشته، به نظر می‌رسد که پیشرفت چشمگیری در این زمینه حاصل نشده است. امیدوارم با شفای آیت‌الله هاشمی شاهرودی و حضور او به عنوان رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس‌هیئت عالی نظارت بتوانند با سرعت بیشتر نظارت‌ها را عملی کنند و به ثمر برسانند.
آیت‌الله مجتهد شبستری در پاسخ به این سؤال که برخی معتقد هستند «عملکرد هیئت نظارت بدعت در روند قانون‌گذاری است» نظر جنابعالی چیست؟ بیان داشت: خیر به هیچ وجه بدعت نیست. قانون اساسی به مقام معظم رهبری اختیار داده که رهبر انقلاب بر عملکرد سه قوه نظارت داشته باشند، از این رو رهبر انقلاب باید بر این امور نظارت داشته باشند. پس تشکیل هیئت نظارت برای رسیدگی به این امور، خلاف قانون اساسی نیست چرا که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند به جزئیات تمام امور مملکت نظارت داشته باشد بنابراین به هیچ وجه تشکیل چنین هیئتی منافاتی با قانون اساسی ندارد و دخالت در امور قوای سه گانه نیست.
وی ابراز داشت دولت، قوه قضائیه و مجلس نسبت به مسائل اقتصادی وارد شدند و کم و بیش کارهایی انجام داده‌اند. به عنوان مثال ورود اخیر دولت در مسئله پایین آوردن ارز نسبتاً قابل تقدیر است. امیدواریم نوسانات بازار از بین برود و ثباتی حاکم شود و نگرانی‌های تولید کنندگان و سایر اقشار از بین برود. همچنین ورود قوه قضائیه به مسئله محتکران و مفسدان مطلوب و پسندیده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه هم اکنون بعضی از مراکز تولیدی خوابیده و برخی نیمه فعال است؛ حقوق پرسنل و کارگران بعضی از کارخانه‌ها و موسسات در ماه‌های اخیر با تعویق مواجه شده است. آیت‌الله مجتهد شبستری تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: آنچه که می‌تواند مشکلات مملکت را حل و رفع کند، نگاه به فعالیت‌های داخل کشور و احیاء فرهنگ و روحیه «ما می‌توانیم» است.
وی خاطرنشان کرد: برخی با افکار غرب‌گرایی که دارند، تصور می‌کنند مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا، تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی را حل خواهد کرد اما این تصوری غلط است. رهبر انقلاب فرمودند اگر ما یک قدم جلو برویم، آنها برای سلطه جویی و تسلط بر منابع طبیعی ایران، ده‌ها قدم جلوتر خواهند آمد. به هرحال این اتفاق باعث شد که قضایا برای همه مردم و مسئولان روشن شود. از این رو نه تنها تحریم‌ها مانع پیشرفت نشد بلکه منجر به اعتماد به نفس و شکوفا شدن استعدادها و پیشرفت‌های چشم‌گیر در صنایع دفاعی، علمی و فناوری و سایر حوزه‌ها شد و به فضل الهی اگر مسئولان محترم اهتمام و دلسوزی بیشتر داشته باشند و ملت غیور ایران همکاری و فعالیت بیشتری به خرج دهند، مشکلات موجود اقتصادی مرتفع یا کاهش پیدا می‌کند.