kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
نمایندگان مجلس:

هیچ منتقدی نگفته با امضای FATF اسلام از دست می‌رود روحانی عذرخواهی کند

محسن کوهکن معتقد است که ادبیات روحانی در شان یک رئیس‌جمهور نیست و از رئیس‌جمهور خواسته تا به خاطر بیان سخنی خلاف واقع عذرخواهی کند؛ همچنین احمد سالک می‌گوید عنوان کردن «لیست سیاه» برای ترساندن مردم، شیوه‌ای است که در برجام نیز استفاده می‌شد.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور در نشست با مدیران وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه منتقدان برجام و FATF باید هزینه نظرات و شعارهای خود را به مردم بگویند، اظهار داشت: اگر قرار است هزینه مخالفت با موارد مذکور پرداخت شود، آیا کسانی هم که طبق قانون اساسی مسئولیت اداری و مالی کشور را بر عهده‌دارند حاضر هستند خسارت‌های عهدشکنی آمریکا و اجرا نشدن برجام را پرداخت کنند؟ روحانی باید در دور دوم ریاست‌جمهوری خود دقت بیشتری کند و به نوعی سخن بگوید که هزینه‌های اداره کشور را بالا نبرد.
کوهکن با تأکید بر اینکه در تراز رئیس‌جمهور نیست که با این ادبیات سخن بگوید، تصریح کرد: برخلاف ادعای رئیس‌جمهور هیچ یک از نمایندگان و منتقدان نگفته‌اند که اگر FATF را امضا کنید، اسلام به خطر می‌افتد و تمام کسانی که با این مسئله مخالف بودند، اظهارات کارشناسانه مطرح
کردند.
وی بیان کرد: آقای رئیس‌جمهور باید در این شرایط اقتصادی به این مسئله واقف باشد که بخش عمده شرایط فعلی کشور، حاصل مدیریت وی و دولت اوست و باید پاسخگو باشد چراکه آقای روحانی در زمان انتخابات همه مشکلات اقتصادی را متوجه دولت وقت می‌دانست و عوامل بیرونی را دخیل نمی‌کرد و باید در شرایط فعلی هم این باور را داشته باشد.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به جای چنین اظهاراتی، بهتر است رئیس‌جمهور پاسخ دهد که آیا دولت در ابتدای امسال از حجم نقدینگی و میزان ذخایر ارزی اطلاع داشت یا خیر؟ رئیس‌جمهور بهتر است به یاد آورد که کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد نظر معاون اول رئیس‌جمهور، ایجاد رانت می‌کند و نتیجه نمی‌دهد اما به آن توجهی نشد.
کوهکن با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور به جای فرافکنی بهتر است به این سؤالات پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: بنده به عنوان کسی که به FATF رأی نداده‌ام، هرگز نگاه سیاسی و جناحی به این موضوع نداشتم و به عنوان یک حقوقدان صرفاً به این مسئله توجه کردم که پیوستن به FATF چه منافعی برای ما دارد و چه تعهداتی را برای کشور ایجاد می‌کند؟
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با‌اشاره به اظهارات مخالفان برجام مبنی بر اینکه طرف‌های مذاکره بد عهد هستند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند، گفت: در آن زمان هم هجمه‌های زیادی با مخالفان برجام شد اما پس از خروج آمریکا از برجام حتی یک عذرخواهی کوچک هم از مخالفان برجام نشد با آنکه پیش‌بینی درستی کرده بودند و الان هم با همان شیوه منتقدان FATF به باد انتقاد گرفته می‌شوند.
تکرار پروژه ترساندن مردم
این بار با «لیست سیاه»
حجت‌الاسلام احمد سالک نیز با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور در نشست مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی و توهین وی به منتقدان FATF وCFT گفت: آقای روحانی معتقد است فقط وی فهم درستی از اسلام دارد. او تا امروز بیش از ۵۰ مورد به منتقدان توهین کرده است که نشان‌دهنده عدم سعه صدر و تحمل وی در قبال منتقدان است.
نائب‌رئیس ‌فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نسبت دادن مشکلات اقتصادی به مخالفان برجام و FATF را فرار به جلوی دولت تدبیر خواند و گفت: دولت پاسخی به انتقادات مردم در قبال عملکرد اقتصادی خود ندارد، به همین دلیل به دنبال اتهام‌افکنی علیه منتقدان است و مثل رویه گذشته قصد دارد همه مشکلات را به گردن مخالفان بیندازد.
سالک ادامه داد: آقای روحانی به مردم قول داده بود با تصویب برجام تحریم‌ها برداشته شود اما تحریم‌ها تشدید شد و دولت تلاش دارد تا شکست در برجام را این‌گونه جبران کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: دولت به دنبال تصویب لوایح استعماری است و مدام ملت را می‌ترساند که اگر این لوایح تصویب نشود ایران در لیست سیاه آمریکا قرار می‌گیرد. در زمان برجام نیز مرتب مردم را می‌ترساندند که در صورت عدم تصویب برجام، حتی آب و هوای مردم نیز دچار مشکل خواهد شد.