kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۲۸۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
فرمانده نیروی هوایی عراق:

با نزدیک شدن داعش به بغداد همه‌گریختند /ایران تنها کشوری بود که ماند و کمک کرد

فرمانده نیروی هوایی عراق در نخستین سالگرد پیروزی این کشور بر داعش اعلام کرد، زمانی که تکفیری‌های داعش به نزدیکی بغداد رسیده بودند، به جز مستشاران نظامی ایرانی، مستشاران سایر کشورها، از جمله روسیه، آمریکا، فرانسه، بلژیک و... از عراق‌گریختند و درآن شرایط، ایران تنها کشوری بود که به کمک دولت و ملت عراق شتافت.

ارتشبد خلبان «حامد المالکی» طی گفت ‌وگویی با شبکه «الایام»، به مناسبت نخستین سالگرد پیروزی بر داعش، به ارائه جزئیاتی از شرایط حاکم بر کشورش در طول نبرد چند ساله با داعش پرداخت.
وی در این گفت‌و‌گو تاکید کرد: ایران نخستین کشوری بود که بدون دریافت چیزی و به سرعت از ما با سلاح و تجهیزات حمایت کرد.
به گزارش فارس، المالکی در مورد تأخیر آمریکایی‌ها و فرار کارشناسان خارجی از عراق نیز توضیح داد، آمریکا جنگنده‌های «اف-16» را اواخر نبرد با داعش در اختیار عراق قرار داد (ونه درابتدای این نبرد، که ارتش عراق به آن نیاز مبرم داشت). زمانی که کارشناسان نظامی خارجی مستقر در عراق، از جمله روس‌ها، آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، بلژیکی‌ها و... به این اطلاعاتی دست یافته بودند که بغداد به‌طور قریب‌الوقوع سقوط خواهد کرد، کشور ما را ترک کردند و به وطن خود بازگشتند.این فرمانده ارشد عراقی گفت، فتوای مرجع عالی شیعیان عراق(آیت‌الله سید علی سیستانی) همه چیز را تغییر داد و هر مبارزی با انگیزه بیشتری علیه داعش می‌جنگید و تا حد مرگ و شهادت نیز پیش می‌رفت و از این امر ابایی نداشت... این فتوا حتی موجب بالا رفتن روحیه و تقویت انگیزه نیروهای ارتش هم شد.فرمانده نیروی هوایی ارتش عراق در ادامه، به این مسئله نیز‌اشاره کرده که اتاق عملیات مشترک بغداد، تهران و مسکو معادله نظامی در جنگ با داعش را تغییر داد.«حیدر عبادی» نخست‌وزیر سابق عراق، نهم دسامبر 2017، آزادسازی سراسر عراق از دست داعش را اعلام کرده بود و فردای آن روز(مقارن دوشنبه گذشته)، تعطیل رسمی و یوم‌النصر نام‌گذاری شده است. هرچند که پاکسازی هسته‌های خاموش گروه تروریستی داعش، که در مناطق مختلف عراق پنهان شده‌اند، هنوز ادامه دارد.
مردم سراسر عراق، به همین مناسبت، دوشنبه گذشته را جشن گرفته‌اند. خبر دیگر اینکه، دیروز منطقه الخضراء(سبز) بغداد به روی شهروندان و خودروهای عراقی گشوده شد و به همین خاطر، مردم بغداد شادمانی کردند. عناصر داعش خرداد 1393 از طریق سوریه وارد عراق شده و استان‌های الانبار، نینوا، صلاح‌الدین و دیاله را اشغال کرده و حتی به دروازه‌های بغداد رسیده بودند. اما فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی و تشکیل حشدالشعبی (بسیج مردمی) همه‌چیز را علیه داعش عوض کرد.