kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳

تجمع ساکنان صنعا مقابل ساختمان سازمان ملل با شعار «به محاصره یمن پایان دهید»

مردم یمن در کنار کودکان زخمی و گرسنه خود ضمن برگزاری تظاهرات مقابل دفتر سازمان ملل متحد در صنعا خواستار پایان محاصره این کشور توسط ائتلاف سعودی شدند.

«مارک لوکوک»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی روز دوشنبه اعلام کرده بود 10 میلیون یمنی سال آینده نیاز شدید به غذا خواهند داشت و سازمان ملل متحد قصد دارد تا سال آینده برای 15 میلیون یمنی کمک‌های غذایی فراهم کند. علاوه بر این سازمان ملل بارها اعلام کرده «بزرگترین قحطی قرن» در یمن اتفاق افتاده است. این وضعیت باعث فشار زیادی بر مردم یمن شده و به همین دلیل دیروز مردم علیه محاصره ظالمانه ائتلاف سعودی تجمع کردند. تجمع‌کنندگان مقابل دفتر سازمان ملل خواستار پایان محاصره این کشور توسط ائتلاف سعودی شدند. مردم یمن تصاویر کودکان و مجروحین را به نمایش گذاشتند که به دلیل محاصره عربستان امکان مداوای آنها وجود ندارد. عده‌ای از مردم نیز کودکان بیمار و مجروح خود را به این تجمع آورده بودند.
از سوی دیگر، یمنی‌ها دیروز پیکرهای شهدای جنایت اخیر رژیم سعودی را در محله الربصه واقع در حومه شهر الحدیده تشییع کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره مراسم تشییع این شهدا که بیشتر آنها کودک بودند پس از ادای نماز بر پیکرهایشان در مسجد الکویت آغاز شد. سپس شهدا بر دستان مردم غیور یمنی تشییع شدند. در این مراسم مسئولان محلی استان الحدیده و مسئولان دفتر نظارتی جنبش انصارالله در الحدیده نیز حضور داشتند. ائتلاف سعودی اخیرا با حمله به  محله الربصه واقع در حومه شهر الحدیده باعث کشته و زخمی شدن ۱۰ نفر از کودکان و زنان یمنی شد.
توافق آتش‌بس در مورد تعز
اما در ادامه مذاکرات صلح یمن در سوئد ظاهرا دو طرف بر سر آتش‌بس در استان تعز به توافق رسیده‌اند. شبکه روسیا الیوم اعلام کرده، طرف‌های درگیر در یمن با نظارت سازمان ملل با پیش‌نویس توافقی برای آتش‌بس کامل در استان تعز در غرب یمن و گشایش راه‌های منتهی به آن که از سال 2016 بسته شده بود، موافقت کردند. تجاوزات نظامی مزدوران سعودی به استان تعز که اهمیت استراتژیک دارد، از بیش از دو سال پیش آغاز شده بود. مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن نیز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در استکهلم سوئد اعلام کرده هرچند رایزنی‌ها شاهد پیشرفت است، اما به حمایت بیشتری نیاز دارد. وی از دستیابی به توافقاتی در خصوص مبادله اسیران و وضعیت اقتصادی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که روزهای آینده بهتر از قبل باشد.
همچنین شبکه خبری الجزیره جزئیات سندی که فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای پایان دادن جنگ در این کشور و گذار سیاسی به طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئد داده را منتشر کرد. به لحاظ نظامی این سند بر آتش‌بس کامل و پایان دادن به جنگ در سراسر یمن از جمله در مناطق مرزی با عربستان تصریح دارد. سند مذکور شامل اقدامات مشخص زمان‌بندی شده برای خروج انصارالله و یگان‌ها از پایگاه‌های‌شان با نظارت کمیته نظامی و مکانیزم تحویل سلاح سنگین از جمله موشک‌ها و پهپادها به دولت مستعفی است.
به لحاظ سیاسی هم سند گریفیتس بر اقدامات سیاسی دوره گذار با مشارکت طرف‌های ذی‌ربط از جمله قوه مجریه، احترام به سلسله مراتب قانونی این قوه و از میان برداشتن همه موانع پیش‌روی نهادهای دولتی تصریح دارد. براساس این سند، همه‌پرسی قانون اساسی و انتخابات در پایان مرحله گذار برگزار خواهند شد. سازمان ملل پیشنهاد داده، جنگ در الحدیده متوقف شده و نیروهای انصارالله در مقابل توقف حملات دولت مستعفی عقب‌نشینی کنند، سپس کمیته امنیتی و نظامی مشترک تشکیل شود. سند سازمان ملل همچنین شامل پیشنهادی درباره تعز محاصره شده در جنوب غرب یمن است، براساس سند، سازمان ملل پیشنهاد کرده ناظران در بندر الحدیده و بنادر دیگر استان مستقر شوند. هنوز انصارالله به این سند واکنشی نشان نداده است.