kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۲۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳

سیل داعش از سوریه به افغانستان

رئیس‌ستاد مشترک ارتش‌های سازمان پیمان امنیت جمعی از روانه شدن هزاران تروریست وابسته به «داعش» از سوریه به شرق افغانستان خبر داد.

سرهنگ دوم «آناتولی سیدوروف» در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد: فقط در سال جاری بیش از 2500 عضو داعش از سوریه به منطقه‌ای واقع در بین پاکستان و افغانستان منتقل شده‌اند و (در حال حاضر) افغانستان منبع اصلی تهدید تروریسم برای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، سیدوروف افزود: مسئولان همه کشورهای همسایه افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان پیمان امنیت جمعی و جامعه کشورهای مستقل، از این خطر به خوبی آگاه هستند. تدابیر ویژه‌ای نیز در سطح ملی و در چارچوب این سازمان‌ها به منظور جلوگیری از هر نوع تبلیغ تفکرات افراطی و شکل‌گیری هسته‌های تروریستی در آسیای مرکزی، اتخاذ شده است. وی افزود: نتیجه این تدابیر وضع آرام و قابل کنترل در همه مناطق هم مرز با افغانستان و همچنین امکان واکنش مناسب به چالش‌های امنیتی برای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است.سیدوروف تصریح کرد: ما در پی شناسایی تهدید تروریسم در مراحل اولیه آن هستیم. به همین منظور درماه اکتبر(مهر گذشته) تمرین‌های تاکتیکی ویژه‌ای در خاک قزاقستان، با مشارکت دستگاه‌های اطلاعاتی و واحدهای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برگزار شده است.رئیس‌ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی افزود: به عقیده کارشناسان، بیش از20 گروه تروریستی که دست کم 50 هزار عضو دارند و 40 هزار نفر از آنها در گروه افراطی طالبان عضو هستند، در افغانستان حضور دارند. بر اساس این ارزیابی‌ها، شاخه‌های داعش متشکل از 2000 تا 3000 تروریست هستند، که بیشتر آنها (حدود 1500 نفر) در شرق افغانستان و در استان‌های نورستان، کنر و ننگرهار واقع در مرز پاکستان حضور دارند. پیش از این، «کابلوف» نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان نیز از انتقال هزاران تکفیری وابسته به داعش از سوریه به افغانستان خبر داده بود.