kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
یک کارشناس:

انقلاب باعث رشد 50 برابری نشر کتاب شد(اخبار ادبی و هنری)

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: از نظر کمی، انقلاب باعث رشد 50 برابری نشر کتاب شده است.




میثم نیلی در نشست «دستاوردهای فرهنگی انقلاب در حوزۀ نشر» که در محل فروشگاه «کتاب اندیشه» برگزار شد، با‌ اشاره به دهۀ چهارم انقلاب اسلامی گفت: درست است که جمهوری اسلامی در حوزۀ فرهنگ و نشر کارهایی را انجام داده و به لحاظ کمیت آمار بالایی را اعلام کرده است؛ اما باید این جریان را با شاخص کیفی هم سنجید.
وی افزود: جای شک نیست که پس از انقلاب، در بسیاری موارد رشد انکارناپذیری داشته‌ایم؛ چه‌بسا در حوزۀ کمّی نشر و تولید کتاب به کمیت 50 برابری رسیده‌ایم. نه‌تنها آمار بازار نشر، بلکه آمار سایر فعالیت‌ها نیز همین‌گونه است. اینها می‌تواند به قول معروف تودهنی به مخالفان نظام ما باشد؛ اما اصل ماجرا فقط این آمارها نیست.
نیلی با برشمردن برخی از اقدامات مؤثر فرهنگی که از اقدامات آتش‌به‌اختیار است توضیح داد: کاری که دوستان بدون هیچ کمکی در حرکت به سمت نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی انجام می‌دهند، مایۀ سربلندی است؛ به‌طوری که نزدیک به 15درصد بازار نوشت‌افزار را گرفته‌اند و این درصد قابل توجهی است.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: برای موفقیت باید از کمک‌خواهی صرف از دستگاه‌های رسمی مدیریتی عبور کنیم. امکانات و پولی را که تأمین‌اش وظیفۀ آنها است باید گرفت؛ اما نیروهای خودجوش مردمی باید دست‌به‌کار شوند و به این پول و کمیت‌ها تکیه نکنند.
نیلی در این باره با‌ اشاره به طرح فصلی وزارت ارشاد و کمک حدود دومیلیاردی به فروشگاه‌های کتاب اضافه کرد: این طرح‌ها برای این است که مردم کتاب بخرند و در عین حال نظارتی هم بر نحوۀ اجرا نیست؛ اما مردم با برخی از کارهای خودجوش توانسته‌اند موفقیت چشمگیری کسب کند.